Stena RoRo johtaa projektia maailman suurimman siviilikäyttöön tarkoitetun sairaalalaivan Global Mercyn rakentamiseksi. Useiden vuosien rakentamisen jälkeen viimeinen virallinen merikokeilu on saatu päätökseen Tianjin Xingangin telakalla Pohjois-Kiinassa.
Telakka esittelee aluksen toimitettavaksi tänä kesänä. Alus purjehtii ensimatkallaan Belgiaan Antwerpeniin, josta osa miehistön jäsenistä nousee kyytiin ja aluksen lääkinnällisiä laitteita täydennetään. Tämän jälkeen Global Mercy vierailee Rotterdamissa ja lähtee ensimmäiselle tehtävälleen Länsi-Afrikaan.
Aluksella on leikkaussalit ja sairaalaosastot sekä kaikki tarvittava potilaille ja aluksella työskenteleville, mukaan lukien koulut ja esikoulut vapaaehtoisten lapsille. Global Mercyllä on kuusi leikkaussalia, 200 sairaalasänkyä, laboratorio, potilasklinikka sekä silmä- ja hammasklinikka. Yhteensä alus voi majoittaa 950 ihmistä, joista 641 on miehistöä.
Stena RoRo rakentaa Global Mercyn kansainvälisen hyväntekeväisyysjärjestö Mercy Shipsin toimeksiantona.
Global Mercy on maailmanlaajuisen yhteistyöhankkeen tulos, johon osallistuu useita alihankkijoita ympäri maailmaa. Ruotsalainen Stena RoRo johtaa projektia ja suomalainen Deltamarin tekee suunnittelutyötä. Ranskalainen laivanvarustaja Barry Rogliano Salles (BRS-ryhmä) avusti sopimuksen valmistelussa, ja laiva rakennetaan Tianjin Xingangin telakalla Pohjois-Kiinassa. Alus on luokiteltu Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevan Lloyd's Registerin toimesta, ja se purjehtii Maltan lipun alla ja liikennöi Afrikan rannikolla.
Aluksen ensimmäinen tehtävä on vuoden 2022 aikana, jolloin se sijoittuu Dakariin Senegaliin. Yli 93 prosentilla Saharan eteläpuolisen Afrikan väestöstä ei ole pääsyä turvalliseen kirurgiseen hoitoon. Koronapandemian takia jo hyvin hauraan sairaanhoitojärjestelmät ovat vaarassa heikentyä entisestään. Perustarpeiden, mutta myös elintärkeän hoidon tarve on suurempi kuin koskaan monissa köyhissä maissa.