Sillan kaaren yhdistyy Intian Chenab-joen yllä. Sillan päällysrakenne työnnetään paikalleen pilareiden päälle niiden asennuksen jälkeen.
Intian Kashmiriin rakennettavan Chenab-rautatiesillan kaaret on yhdistetty yli 15 vuoden työn jälkeen. Sillan suunnitteluryhmän vetäjä on Pekka Pulkkinen WSP Finlandista.
Valtavan kaaren puolikkaiden yhdistäminen on virstanpylväs Chenabin sillan rakentamisessa. Uusi silta on osa Udhampur-Srinagar-Baramulla -rautatieyhteyshanketta Jammun ja Kashmirin alueella Intiassa, noin 600 kilometriä New Delhistä pohjoiseen. Hankkeen tarkoituksena on parantaa kuljetusta alueella ja liittää Kashmirin laakso Intian rautatieverkkoon ja sen odotetaan valmistuvan vuoden 2022 loppuun mennessä. Tämän vuoden maaliskuussa suunnittelu- ja rakennusryhmä yhdisti sillan kaaren puolikkaat Chenab-joen yllä Bakkalin ja Kaurin välillä.
Kaarisillan pääjänteen pituus on 467 metriä ja sen korkeus on alla olevan joen pinnasta noin 350 metriä.
Kaaren asennus on mahtava insinööriosaamisen osoitus, koska rakenteen mittasuhteet ovat valtavat ja asennusmenetelmä on vaativa.
Silta on vaatinut erikoisosaamista myös tuulitekniikan suhteen; siitä vastasi WSP:n Silta-liiketoiminnan teknologiajohtaja Risto Kiviluoma. Suurin haaste ei ollut itse sillan koko, vaan sen sijainti ja korkeus. Erittäin epätasaisessa maastossa tuulen ja turbulenssin vakiomallit eivät todennäköisesti päde, vaan tarvittiin erillinen tuulitunnelikoe tuuleen liittyvien suunnitteluparametrien määrittämiseksi.
Siltaprojekti on ns. ”suunnittele ja toteuta” (Design and Build) -tyyppinen urakka. Pääurakoitsija Afcons Infrastructure ja WSP Finland alikonsulttinaan LAP Saksasta voittivat urakan jo 2005. Projekti keskeytettiin vuonna 2007 ja hanke käynnistyi uudelleen 2010.
- Sillan suunnittelijoille ja rakentajille Chenab-siltahanke on varmasti uran suurin haaste. Ajallisesti hanke on kestänyt jo noin 15 vuotta. Kaaren yhdistyminen sinetöi työn merkityksen ja palkitsee tekijät onnistuneella lopputuloksellaan, kertoo Chenab-sillan suunnittelujohtaja Pekka Pulkkinen WSP:ltä.
- Chenabin silta, maailman korkein rautatiesilta, on ylpeyden lähde Intialle ja ainutlaatuinen kokemus sen kanssa työskenteleville. Kaaren liittäminen yhteen oli erittäin tärkeä virstanpylväs projektissa ja olimme kaikki jännittyneitä. Kaikki meni hyvin ja suunnitellusti Afconsin insinöörien, WSP:n ja LAP:n suunnittelijoiden tiimin koordinoidessa tekniikkaa, suunnittelua ja toteutusta. WSP:n ja LAP:n ennakoiva tuki varmisti saumattoman ja täydellisen pystytyksen. Me Afconsilla haluamme kiittää heitä työstään. Olemme tekemässä siltaa valmiiksi ensi vuoden aikana ja odotamme innokkaasti liikennettä sillalla pilvien keskellä, sanoo Chenab-projektin johtaja Giridhar Rajagopalan Afconsilta.