
Autonvalmistajat tarjoavat laajan värivalikoiman jokaisen kuljettajan makuun – perinteisistä yksivärisistä autoista rohkeisiin sävyihin, jotka saavat päät kääntymään kaduilla. Asiantuntijat korostavat kuitenkin, että käytettyjen autojen ostajat valitsevat autonsa jokseenkin eri prioriteettien mukaan.
Ajoneuvotietoyritys carVerticalin toista kertaa suorittaman tutkimuksen mukaan suomalaiset autonostajat eivät halua autonsa erottuvan joukosta ja välttävät kirkkaita värejä.
Suomalaisia houkuttelevat vähiten ruskeat ja keltaiset autot
Suomalaiset kuljettajat valitsevat harvemmin kirkasvärisiä autoja ja suosivat sen sijaan yksivärisiä sävyjä. carVerticalin vuonna 2024 tarkistamista kaikista autoista 26,1 % oli harmaita, 33,1 % mustia, 19,3 % valkoisia, 10,7 % sinisiä ja 4,3 % punaisia.
Vuosien kuluessa sekä harmaa että musta ovat vahvistaneet asemiaan markkinoilla. Vuonna 2000 harmaita autoja oli markkinoilla 17,6 %, ja niiden osuus nousi 22,8 %:iin vuonna 2020. Mustia autoja oli 14,7 % vuonna 2000, ja osuus nousi 27,2 %:iin vuonna 2020. Valkoisen auton suosio oli huipussaan vuosina 2016–2018 noin 27,5 %:n osuudella, mutta on sen jälkeen asteittain hiipunut.
Sinisen auton suosio laski 20,4 %:sta vuonna 2000 11,7 %:iin vuonna 2020. Punaisten autojen osuus on säilynyt varsin vakaana, noin 4–6 % vuosittain.
”Useimmat kuljettajat valitsevat huomiota herättämättömän auton värin, koska eivät halua erottua joukosta. Tähän on myös käytännön syy: harmaa tai musta auto on helpompi myydä kuin vihreä tai keltainen auto, koska tällaisten autojen yleinen kysyntä on korkeampi”, selittää carVerticalin automarkkinoiden asiantuntija Matas Buzelis.
Vuonna 2024 ruskea oli vähiten suosituin väri Suomessa – niitä oli hädin tuskin 0,1 % carVerticalin tarkistamista kaikista autoista. Keltainen ei ollut myöskään suosittu vaihtoehto 0,2 %:n osuudellaan.
Kirkasväriset ja mustat autot vaativat enemmän kunnossapitoa
Vaikka jokaisen Euroopan maan automarkkinoilla on omat oikkunsa, eurooppalaiset suhtautuvat väreihin pitkälti samalla tavoin. Harmaa, musta ja valkoinen ovat valtavärejä useimmissa analysoiduissa maissa, kun taas kirkkaita värejä on selvästi vähemmän. Yksivärisiä autoja pidetään laajalti käytännöllisimpinä ja helpoimpina pitää kunnossa.
Ajan kuluessa kirkasväriset autot voivat haalistua auringossa, joten punaista, keltaista tai oranssia mallia ei suositella pysäköitäväksi suoraan auringonvaloon pitkiä aikoja. Ongelma on erityisen silmiinpistävä Etelä-Euroopassa, jossa useimpien vanhempien autojen maali on selvästi haalistunut.
Yksiväriset autot vaativat kuitenkin myös huolenpitoa. Mustat autot ovat erityisen herkkiä pölylle, lintujen ulosteille, hyönteisille ja kasvien jäänteille, jotka voivat jättää jälkiä ja alentaa merkittävästi auton arvoa.
”Harmaan ja valkoisen kaltaiset värit piilottavat pölyn, naarmut ja muut pienet korin viat paljon paremmin. Punaisessa autossa jopa pieni naarmu näkyy selvemmin. Mustia autoja on kuitenkin pestävä useammin kuin muunvärisiä autoja, ja ne näyttävät puhtailta vain yhden päivän pesun jälkeen”, toteaa Buzelis.
Väri valmistajan puumerkkinä
carVerticalin markkina-asiantuntijan mukaan tummia värejä käytetään usein ensiluokkaisissa malleissa ylellisyyden ja eksklusiivisuuden tunteen luomiseksi. Tällaiset autot ovat kuitenkin vähemmän suosittuja Etelä-Euroopassa kovan kuumuuden, pölyn ja lian vuoksi.
Tummemmat sävyt ovat myös yleisiä limusiineissa sekä lentokenttä- ja hotellikuljetusajoneuvoissa tietyn imagon säilyttämiseksi ja vaateliaiden asiakkaiden odotusten täyttämiseksi.
”Jokaiseen autonvalmistajaan yhdistetään tietyt värit. Historiallisesti italialaiset autot olivat usein punaisia, ranskalaiset sinisiä, englantilaiset vihreitä ja saksalaiset hopeanharmaita. Nämä olivat moottoriurheilun kulta-aikoja, mutta samat värit heijastuvat vielä nykyäänkin joissakin tietyissä malleissa”, lisää Buzelis.
carVerticalin asiantuntijat suosittelevat käytetyn auton valintaa sen teknisen kunnon perusteella värin sijasta. Jopa kivanvärinen auto saattaa piilottaa sisäänsä peukaloidun ajokilometrimäärän tai vikoja. Buzelis kehottaa myös tarkistamaan maalin paksuusmittarilla sen tarkistamiseksi, onko auto maalattu uudelleen aiemman vaurion peittämiseksi.
Tutkimus
carVerticalin tutkimuksessa analysoitiin ajoneuvojen historiaraportteja, joita yrityksen asiakkaat ostivat elokuun 2023 ja elokuun 2025 välillä. Autojen värit ryhmiteltiin tuotantovuoden mukaan ja luokiteltiin suosion mukaan.
carVertical toimii 35 maassa ja poimii tietoja yli 900:sta maailmanlaajuisesta tietokannasta, kuten lakien täytäntöönpanoviranomaisilta, kansallisista/valtion rekistereistä, rahoituslaitoksilta ja luokitelluista tietokannoista. Käsittelemällä vuosittain miljoonia ajoneuvojen historiaraportteja yritys voi tarjota trendejä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuisia merkityksellisiä tietoja käytettyjen autojen markkinoista.



