Se on autonominen eli itseohjaava ja sähköllä toimiva. Se on suunniteltu ja tehty arktisiin olosuhteisiin, lumisateisiin, sumuun, pakkasiin ja lumisille teille ilman reuna- ja keskiviivoja, Sillä on 16 matkustajapaikkaa, 10 istuma- ja kuusi seisomapaikkaa. Se esitellään Helsingissä maaliskuussa ja se menee koekäyttöön kolmessa suomalaisessa kaupungissa: Espoossa, Vantaalla ja Hämeenlinnassa.
Se on Gacha Shuttle Bus. Sen ovat kehittäneet ja toteuttaneet suomalainen autonomiseen ajamiseen erikoistunut start-up yritys Sensible 4 sekä japanilainen Ryohin Keikaku, joka vastaa muotoilusta. Se on pikaladattava, sähkömoottorilla varustettu jokapyörävetoinen nyt yli 100 km:n toimíntamatkalla; 4,5 m pitkä, 2,5 m leveä ja 2,8 m korkea. Induktiivinen latausmahdollisuus on kehitteillä.
Vuonna 2021 se on suunnitelmien mukaan valmis sarjatuotantoon ja töihin julkiseen liikenteeseen. Tällä hetkellä Sensible 4 hakee tuotantokumppania ja rahoittajaa.
(Vogel)