Subaru jatkaa panostuksiaan AI-pohjaisten kuljettajan avustinjärjestelmien ja autojen ohjelmistojen kehittäjänä. Uuden Tokion Subaru-Lab -yksikön avaamisen myötä Subaru kiihdyttää kuuluisan EyeSight-kuljettajan avustinjärjestelmän kehitystyötä kohti valmistajan tavoitetta 2030: nolla vakavaa liikenneonnettomuutta, jossa Subaru on osallisena.
Subaru etenee kohti tulevaisuuden malleja, joissa tekoäly yhdistyy ajoneuvo-ohjelmistoihin (SDV). Helmikuussa 2025 Subaru avasi Tokiossa jo toisen Subaru Lab -yksikkönsä. Tämä investointi on tehty, jotta autojen kehittyvät järjestelmät saadaan täysimääräisesti hyödynnettyä. Uusi tuotekehityskeskus sijaitsee keskellä Tokion teknologia-aluetta, jossa toimii lukuisia muitakin innovatiivisia IT- ja ohjelmistoyhtiöitä. Yksi Subarun läheisistä yhteistyökumppaneista on Dell Technologies, jonka kehittynyt AI- ja tietojenkäsittelykyky mahdollistavat reaaliaikaisesti ympäröivän liikennetilanteen analysoinnin. Tämän ansiosta Subarun kuljettajan avustinjärjestelmää voidaan kehittää seuraavalle tasolle palvelemaan tavoitetta entistä turvallisemmista autoista.
Subaru on houkutellut palvelukseensa uuteen kehitysyksikköön Shibuyan kansainväliselle high-tech -alueelle Tokioon alan kansainvälisiä huippuosaajia. Heidän muodostamansa tiimit edustavat alan ehdotonta kärkeä. Tavoite onkin tämän myötä tehdä Subaru Lab:sta maailman johtava ajoneuvojen ohjelmistojen kehitysyksikkö.
EyeSight: turvallisuuden edelläkävijä
Ensiesittelystään vuonna 2008 lähtien EyeSight asetti autojen liikenneturvallisuudelle uuden standardin. Tutkimukset osoittavat, että järjestelmä on vähentänyt merkittävästi liikenneonnettomuuksia ja pelastanut ihmishenkiä. Esimerkiksi Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tekemän tutkimuksen mukaan EyeSight-järjestelmä vähensi peräänajojen määrää peräti 85 %.
Tämä on ollut mahdollista, koska Subaru on sijoittanut pitkään ja paljon kamerapohjaiseen teknologiaan tutka- ja LiDAR-teknologioiden sijaan. Kameroilla saadaan tarkempi kuva ajoneuvon ympäristöstä. Tämä puolestaan mahdollistaa tarvittaessa nopeammat ja tarkemmat reaktiot. Subaru on myös yksi harvoista autovalmistajista, jotka varustavat kaikki mallinsa – myös ns. hinnat alkaen -mallit, uusilla kehittyneimmillä kuljettajan avustinjärjestelmillä.
Stereokameroiden ansiosta EyeSight -kuljettajan avustinjärjestelmä tunnistaa potentiaaliset vaarat kuten ajoneuvot, polkupyöräilijät tai jalankulkijat ja reagoi automaattisesti:
• Mukautuva vakionopeudensäädin säilyttää turvallisen etäisyyden edellä ajavaan.
• Tieltä suistumisvaroitus & kaistallapitoavustin havaitsee jos ajoneuvo uhkaa suistua tieltä ja pitää auton kaistalla.
• Automaattinen hätäjarrutus jarruttaa automaattisesti havaitessaan vaaran.
Tulevaisuus ilman vakavia onnettomuuksia
Subarun pitkän ajan tavoite on, että vuonna 2030 uudet Subarut eivät enää olisi mukana vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Jotta tämä on mahdollista, tarvitaan tehokasta AI:n hyödyntämistä, jatkuvaa EyeSight -järjestelmän kehitystyötä ja autonomisen ajon mahdollistavan teknologian mukaan tuloa. Uudet turvallisuusjärjestelmät ja ohjelmistokehitys tuottavat uusia autoja, jotka ovat turvallisempia kuin koskaan ennen.