Useiden tiedotusvälineiden mukaan Stellantis suunnittelee valmistavansa 100 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa niistä voisi olla kevyitä hyötyajoneuvoja. Konserni aikoo aloittaa vetykäyttöisten pakettiautojen valmistuksen yhtiön Hordainin (Ranska) ja Gliwicen (Puola) tehtailla Stellantis ProOne -brändillä.
"Tänä vuonna aloitamme isompien ajoneuvojen tuotannon Puolassa, ja kehitys seuraa nopeasti Pohjois-Amerikassa – erityisesti suuren Ram 5500:n polttokennoversion osalta", sanoi Jean-Michel Billig, konsernin vetyohjelman johtaja. "Tulevalla vuosikymmenellä odotamme tälle teknologialle merkittävää markkinaosuutta, joka voi olla jopa 40 prosenttia hyötyajoneuvoissa", hän lisäsi.
Kahdeksan vetykäyttöistä LCV-mallia Stellantis-valikoimassa
Kaupallisten pakettiautojen polttokennoversiot perustuvat ajoneuvojen nollapäästöisissä BEV-versioissa käytettyyn teknologiaan, ja lisäetuja ovat lyhyet tankkausajat hyötykuormakyvystä tinkimättä. Keskikokoisissa pakettiautoissa toisen sukupolven polttokennojärjestelmä tarjoaa segmentin ennätysmatkan jopa 400 kilometriin ja tankkausajan alle neljässä minuutissa. Polttokennoteknologian lisäys tuo suuriin pakettiautoihin toimintasäteen jopa 500 km ja tankkausaika vain viisi minuuttia.
Stellantisilla tulee olemaan kahdeksan itse valmistettua polttokennovetyversiota keskikokoisista ja suurista pakettiautoista: Citroën ë-Jumpy ja ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo ja E-Ducato, Opel Vivaro ja Movano sekä Peugeot E-Expert ja E-Boxer.
(SustainableTruck&Van)