MAN - Vaihtoautot

Verkkokauppojen asiakkaat haluavat toimituksen samana päivänä
Perinteiset jakelu- ja postiorganisaatiot ovat saaneet haastajia uudenlaisista yrittäjistä, joille kuluttajien lisääntyvät odotukset tuovat kasvumahdollisuuksia. Accenturen tutkimus osoittaa, että pelkkä ilmainen kotiinkuljetus ei enää houkuttele asiakkaita, joista monet haluavat saada tuotteen toimitettuna jo ostopäivänä.

”Muutos kuluttajien käyttäytymisessä luo haasteita perinteisille alan toimintamalleille ja kyseenalaistaa perinteisen kansallisen toimitusverkon käytön ja tärkeyden”, sanoo Marko Rauhala, Accenturen Suomen postitoimialasta vastaava johtaja. "Sen sijaan, että asiakkaat odottaisivat postitoimitusta viisi päivää, he ovat alkaneet kääntyä ketterien startup-kuljetusyritysten puoleen.”

Pääomasijoittajat ovat investoineet globaalisti miljardeja dollareita paketti- ja postialan yrityksiin viimeisten kahden vuoden aikana. Lisäksi logistiikka- ja jakelualan startup-yritysten pääomarahoitus on yli kymmenkertaistunut kuluneiden kolmen vuoden aikana. Vuonna 2013 rahoituksen määrä oli 266 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, kun vuonna 2016 se oli jo 2,78 miljardia dollaria. Investointeja ovat kiihdyttäneet etenkin verkkokaupan suosion jatkuva kasvu sekä paikallisten startup-jakeluyritysten parantunut kilpailukyky. Nämä tiedot käyvät ilmi Accenturen tuoreesta posti- ja pakettialan trendejä kartoittavasta tutkimusraportista.

”Tutkimuksemme osoittaa, että verkkokauppa jatkaa räjähdysmäistä kasvuaan tulevan kolmen vuoden aikana. Valtaosa asiakkaista haluaa, että lähetys toimitetaan samana tai seuraavana päivänä tilauksesta, mutta he eivät ole valmiita maksamaan siitä lisähintaa”, Marko Rauhala kertoo. “Jakeluorganisaatioiden pitääkin tehdä kehitys- ja investointipäätöksiä nyt, jos ne aikovat pysyä kilpailukykyisinä ja kannattavina myös tulevaisuudessa.”