Energiayhtiö St1 on avannut sähköautojen nopeat suurteholatauskentät 12 St1- ja Shell-asemallaan. Yhtiön suunnitelmissa on tuoda suurteholataus vielä parille kymmenelle asemalleen tänä vuonna.
St1 jatkaa suurteholatausverkostonsa laajentamista myös vuonna 2025. Kaikki St1- ja Shell-asemien latauspisteet ovat suurteholatauspisteitä ja niillä voi maksaa matkapuhelimen ja maksukorttien lähimaksulla.
Suomen lisäksi St1 rakentaa kymmenien latauskenttien verkostoa Ruotsiin ja Norjaan. Vuonna 2024 St1 investoi sähkölatausverkostonsa kasvattamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.
St1 Charge -latauskentät rakennetaan strategisesti hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Lähtökohtaisesti latauskentät sijaitsevat kattavia palveluja autoilijoille tarjoavien miehitettyjen St1- ja Shell-asemien yhteydessä. Tällä hetkellä yhtiön suurteholatausverkosto kattaa seuraavat asemat: St1 Mäntsälä P, St1 Tampere Sammon valtatie, Shell Iittala, Shell Helsinki Itäkeskus, Shell Helsinki Lauttasaari, Shell Raasepori Karjaa, Shell Jämsä, Shell Pihtipudas, Shell Turku Oriketo, Shell Kempele Zeppelin, Shell Helsinki Tullinpuomi ja Shell Express Helsinki Kruununhaka.
”Siirtyessämme kohti uusiutuvan energian muotoja ja tavoitellessamme matalampia hiilidioksidipäästöjä, liikenteen sähköistymisellä on keskeinen rooli tavoitteiden saavuttamisessa. Täyssähköautot yleistyvät nopeasti ja Suomessa niitä oli vuoden 2023 loppuun mennessä jo liki 88 000. St1:n uusi verkosto tarjoaa sähköajoneuvojen kuljettajille helposti saatavilla olevan, nopean ja luotettavan latausinfrastruktuurin”, sanoo St1:n myynti- ja verkostojohtaja Juha Vanninen.
Lataaminen tapahtuu entistä nopeammin
Huipputeknologiaa hyödyntävät St1 Charge -suurteholatauskentät on suunniteltu tarjoamaan laadukas ja erittäin nopea lataus. St1:n latauspisteet ovat ns. HPC (high power charging) -suurteholatauspisteitä, joissa lataus on nopeampaa kuin peruslataus- ja teholatauspisteissä. Latauskentän kokonaisteho on vähintään 600 kW ja suurimmilla asemilla jopa 1,2 MW. Latauskenttien kokonaisteho on Suomen markkinan korkeimpia ja aseman kokonaisteho voidaan tarvittaessa jakaa dynaamisesti samanaikaisesti latauksessa olevien autojen kesken. Latauspisteitä on kullakin asemalla joko neljä, kuusi tai 12 aseman koosta riippuen. Latauspistekohtainen maksimiteho on 400 kW. HPC-suurteholatauspisteissä autoon pystytään siis siirtämään niin paljon energiaa kuin se pystyy vastaanottamaan, mikä mahdollistaa nopeimman mahdollisen latauksen.
Suurteholatauspisteillä on mahdollista ladata täyssähköautoja sekä uusia plug-in-hybridi-autoja, joissa on CCS2-tyyppinen liitin.
Maksu onnistuu matkapuhelimen ja maksukorttien lähimaksulla
Uuden maksujärjestelmiä ja latausasemien ohjausjärjestelmiä koskevan standardin ansiosta sähköautojen latauksen voi maksaa St1- ja Shell-asemilla Visa- ja Mastercard-korttien lähimaksulla, sekä mm. matkapuhelimen Apple Pay:lla tai Google Pay:lla. Maksupalveluita tullaan kehittämään siten, että vuoden 2025 aikana voidaan ottaa käyttöön myös uusi St1-sovellus ja St1-yrityskortti.
St1:n sähkölatausverkosto ulottuu Suomen lisäksi Ruotsiin ja Norjaan
St1 rakentaa Pohjoismaista sähkölatausverkostoa asemilleen Suomen lisäksi myös Ruotsiin ja Norjaan.
”Norjassa meillä on jo kattava latausverkosto sisältäen viitisenkymmentä asemaa ja satoja latauspisteitä. Hyvä kokemus Norjassa on kannustanut laajentamaan latausverkostoamme Suomeen ja Ruotsiin”, sanoo Juha Vanninen.
St1:n sähkölatauspisteiden rakentamisen Suomessa ja Ruotsissa on mahdollistanut EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelma (Connecting Europe Facility, CEF), joka on tukenut rakentamista osarahoituksella. Lisäksi St1 on saanut rahoitusta Energiavirastolta latauspisteiden rakentamiseen Suomessa.
”Saamamme tuet EU:lta ja Energiavirastolta ovat mahdollistaneet sen, että olemme voineet edetä suurteholatauskenttiemme rakentamisessa näin nopeasti”, toteaa Juha Vanninen.