MAN - Vaihtoautot

Liikennepalvelulain (7/2018) uudistuksen jälkeen monella pienemmällä paikkakunnalla on huomattu, että taksin saaminen on hankalaa varsinkin viikonloppuisin, iltaisin ja öisin. Omat kuljetustarpeet pitäisi ennakoida varhain, koska taksipalveluja on saatavilla rajallisesti.

SnapCab tarjoaa ratkaisun haja-asutusalueiden taksipulaan ja yhdistää yrittäjät ja asiakkaat valtakunnallisesti myös isommissa kaupungeissa.

SnapCab on Keskustaksi Oy:n ja Scio Comm Oy:n yhdessä toteuttama valtakunnallinen välitysalusta, jonka avulla asiakas ja yrittäjä löytävät tehokkaasti toisensa. Järjestelmän avulla yrittäjä hinnoittelee palvelunsa yksilöllisesti ja määrittelee oman työaikansa. Asiakkailta saatu palaute välittyy automaattisesti yrittäjälle, jolloin yrityksen laatukriteereitä on helppo seurata.

Matalan kynnyksen ansaintamalli

Käytännössä kuljetusyrittäjä saa käyttöönsä sovelluksen, joka toimii hänen virtuaalisena asemapaikkanaan. Siten asiakkaat löytyvät aina sieltä, missä ajoneuvo ja sovellus kulloinkin ovat.

– Jos SnapCab-yrittäjä on esimerkiksi vierailemassa mökkipaikkakunnalla, tai kuljettanut kyydin toiseen kaupunkiin, hän voi halutessaan palvella samalla alueella kuljetuksia tarvitsevia asiakkaita. Usein näillä paikkakunnilla on sesonkiaikoja, joina kyytien tarve on tavallista suurempaa. SnapCab tuo helpotusta tähän kysyntään, sanoo Scio Comm Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Mäkelä.

SnapCabin kautta välitettävien kyytien hinta on aina kiinteä, joten yrittäjän ei tarvitse hankkia ajoneuvoon mittarijärjestelmää. Halutessaan yrittäjä voi tarjota asiakkailleen ainoastaan valmiiksi maksettuja kyytejä, jolloin ajoneuvossa ei tarvita edes maksupäätettä.

– SnapCab toimii matalan kynnyksen periaatteella. Sovelluspohjaisen mallin vuoksi kuljetuksia voi ajaa osana vaikkapa ravintola- ja majoitusliiketoimintaa. Mikseipä SnapCab sopisi haja-asutusalueella osaksi maatalousyrittäjänkin ansaintamallia. Viranomaisten määrittelemien velvoitteiden, kuten Traficomin myöntämien lupien ja ajoneuvon vakuutuksien toki täytyy olla kunnossa, Mäkelä toteaa.

Joustoa tarpeiden mukaan

SnapCabin virtuaalinen asemapaikka ja valtakunnallisuus säästävät myös ympäristöä ja tuovat yrittäjälle taloudellista etua. Joustavan ajoneuvokohtaisen hinnoittelun ansiosta paluukyydeille voidaan määritellä omat kustannustehokkaat hinnat. Tällöin usein tyhjällä ajoneuvolla ajetut paluumatkat muuttuvat todennäköisemmin tuottaviksi paluukyydeiksi.

SnapCabin ja Keskustaksin yhteistyökumppanina on 02 Taksi, jonka sovelluksella asiakas löytää luotettavat taksit yhdestä paikasta koko maassa.

- Haluamme valtakunnallisella 02 Taksi -tilauspalvelulla tehdä taksin tilaamisen asiakkaille helpoksi. Meille on tärkeää, että asiakas voi 02 Taksia käyttäessä aina luottaa laadukkaaseen palveluun. Uskomme, että SnapCabin uudenlainen toimintamalli on kiinnostava sekä asiakkaiden että autoilijoiden näkökulmasta ja parantaa monilla alueilla taksin saatavuutta, kertoo 02 Taksin kaupallinen johtaja Juha Mertanen.

Keskustaksi Oy:n toimitusjohtaja Antti Ålander toteaa, että SnapCab ja yhteistyö 02 Taksin kanssa tukevat Keskustaksin kasvun ja valtakunnallisen liiketoiminnan strategiaa.

– Haluamme olla uudistamassa taksimarkkinaa ja nyt tuomme markkinoille tuotteen, jonka avulla täysin avoin hinnoittelu on mahdollista. Skaalautuvalla tuotteella on todella suuri potentiaali ja se sopii Keskustaksin liiketoimintaan erinomaisen hyvin, Ålander korostaa.

Lisätiedot

Keskustaksi Oy on Etelä-Pohjanmaalla toimiva taksivälityskeskus. Yritys on perustettu vuonna 1975 Seinäjoella, ja yhtiön toimipiste on siellä yhä. Keskustaksi työllistää 18 henkilöä ja välittää vuosittain yli 330 000 tilausta n. 290 autolle.

Keskustaksin liiketoimintaa ovat taksikyytien kokonaisvälityspalvelut. Keskustaksi toimii Etelä-Pohjanmaan maakunnan Kela-kyytien välityskeskuksena. Lisäksi Keskustaksin toimialaan kuuluvat maksuliikenne- ja laskutuspalvelut autoilijoille. Yhtiön tehtävänä on taksitoiminnan ja -palveluiden kehittäminen.

02 Taksi on 020202 Palvelut Oy:n ylläpitämä taksien tilaus- ja vertailupalvelu. 02 Taksi välittää numerosta 020230 vuosittain yli 500 000 taksitilausta, minkä lisäksi syksystä 2019 alkaen tarjolla on ollut myös ilmainen mobiilisovellus. 02 Taksia käyttäessä kuluttaja voi valita auton muun muassa matkan nopeuden, asiakasarvioiden tai jopa automallin perusteella.