MAN - Vaihtoautot

Kevään kuntavaaleissa oli ehdolla 48 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin jäsenyrittäjää, joista 21 meni läpi.

Varasijoineen valtuustoihin tuli valituksi peräti 38 SKALilaista.

SKAL toivoo, että kaikki päättäjät huomioivat kuntansa saavutettavuuden. Tiestön kunto, maankäyttö, kaavatiet ja kunnallistekniikka ovat perinteisiä tehtäviä, joihin pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota. 

Kuntavaaleissa valitut päättäjät ovat avainasemassa myös kuljetusalan toimintaedellytysten vahvistamisessa. Näihin kuuluvat monet Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenyrittäjien kannalta elintärkeät kysymykset, kuten latauspisteiden kaltaisten kohteiden kaavoitus, tiestön kunnossapidosta vastaava paikallinen infrastruktuuri ja kunnan talous sekä yrittämisen edellytykset.  

Kaikkiaan SKALiin kuuluvia kuljetusyrittäjiä oli ehdolla 48. Pirkanmaata ja Pohjois-Karjalaa lukuun ottamatta järjestön riveistä oli ehdokkaita kaikissa maakunnissa. Pohjoisin kampanjoista käytiin Inarista, eteläisin Porvoossa. Aktiivisinta kuljetusyrittäjien ehdolle asettautuminen oli Etelä-Pohjanmaalla sekä Varsinais-Suomessa, joissa ehdokkaita oli kummassakin kuusi. 

Ehdokkaista 47 oli ehdolla kuntavaaleissa, yksi aluevaaleissa ja kahdeksan molemmissa. Ääntenlaskennan päätyttyä varmistui, että kuntavaaleissa läpimenneitä oli 21, minkä lisäksi varavaltuutetuksi valittiin 17. Läpimenneiden joukossa ovat mm. SKAL ry:n hallituksen puheenjohtaja Jari Välikangas Kauhavalta, 2. varapuheenjohtaja Tomi Roimola Haminasta, SKALin nuorten verkostossa toiminut Patrik Björkman Porvoosta sekä Inarin kuorma-autoilijoitten puheenjohtaja Hannu Alenius

Aluevaltuustoihin SKALilaisia valittiin kolme, kolmen päästessä varasijalle.  

- Arvostamme kovasti ehdolla olleita jäsenyrittäjiämme. Kunnallinen päätöksenteko tarvitsee kuljetusalan näkemyksiä. Erityisesti liikkuvassa työssä olevilta kuljetusyrittäjiltä vaatii paljon käyttää aikaansa oman kotikunnan puolesta työskentelyyn, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.  

Valitut SKALin jäsenyrittäjä-valtuutetut 

Ahopelto Pentti, Alavus (KD) 

Alenius Hannu, Inari (Kesk.) 

Björkman Patrik, Porvoo & Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RKP) 

Ekola Mika, Kauhava (Kesk.) 

Hietamäki Petri, Kauhava (Kok.) 

Järvinen Mika, Sysmä & Päijät-Hämeen hyvinvointialue (Kok.) 

Kerttula Pertti, Laitila (Kesk.) 

Lahikainen Eetu, Kangasniemi (PS) 

Mustajoki Petri, Loppi (Kesk.) 

Myllys Ahti, Rantasalmi (Kok.) 

Mäkelä Mikko, Multia (Kok.) 

Nahkala Jarmo, Alavieska (Kesk.) 

Niemelä Mari, Kalajoki (Kesk.) 

Pasi Tero, Hamina (Kok.) 

Pollari Jarmo, Halsua (Kesk.) 

Rasola Nina, Mikkeli (Kok.) 

Roimola Tomi, Hamina (Kok.) 

Riihimäki Hannu, Janakkala (sit.) 

Silmäri Jukka, Janakkala (Kesk.) 

Välikangas Jari, Kauhava (Kok.) 

Ylälehto Jani, Keski-Suomen hyvinvointialue (Kesk.) 

Vaalikaudella saavutettavuus kärkiteemaksi 

SKAL toivoo, että kaikki valituksi tulleet 8 586 valtuutettua huomioivat sujuvan liikkumisen.   

- Saavutettavuus on tärkeä tekijä jokaiselle kunnalle – on kunta missä päin Suomea tahansa. Tiestön kunto, maankäyttö, kaavatiet ja kunnallistekniikka ovat kunnan perinteisiä tehtäviä, joihin pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota, Kujala muistuttaa.   

Yhtä lailla kuljetus- ja logistiikka-alalle keskeisiä teemoja ovat yrityspalvelut ja julkiset hankinnat. SKAL korostaakin sen merkitystä, että kunnat ymmärtäisivät hankinnoissa reilun kuljetuksen periaatteet. 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!