SKALin uusi logo.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry uudisti visuaalisen ilmeensä ja yli 30 vuotta lähes muuttumattomana palvelleen logonsa. Uudessa logossa yhdistyvät vuosien perintö ja jäsenyritysten tekemä työ tien päällä. Uusi ilme saa ensiesittelynsä SKALin liittokokoustapahtumassa Kuopion Tahkolla, jonne kokoontuu yli 300 kuljetus- ja logistiikka-alan vaikuttajaa 7.–8.6. Kokouksessa käsitellään myös järjestön uusi strategia ja valitaan uusi puheenjohtaja.
SKAL kysyi strategiatyön yhteydessä eri kohderyhmiltä, miten SKAL ja sen visuaaliset ilmentymät nähdään. Sidosryhmien näkemyksissä korostuivat tunnistettava, perinteinen ja suomalainen. Esille tuli selkeästi myös se, että logo on vanhanaikainen ja kaipaa uudistusta.
- Nämä mielipiteet vahvistivat omaa näkemystämme, että vuonna 1992 käyttöönotettu SKAL-logo vaatii tuomista nykyaikaan. Näiden 32 vuoden aikana maailma ja logistiikan toimintaympäristö ovat muuttuneet moneen kertaan, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujalan mukaan logo ja uusi visuaalinen ilme kuvaavat myös järjestön uutta strategiaa ja uudistamisaikeita. Tämä on vakuuttava, luottamusta herättävä, läheisempi, mutta jämäkkä.
Toteutus laajasti osallistaen
Marraskuussa 2023 toteutetussa kilpailutuksessa vahvoista ehdokkaista valikoitui kumppaniksi palkittu bränditoimisto Werklig. Werkligin luova tiimi perehtyi SKALin toimintaan ja strategiatyöhön talven aikana, ja helmikuussa koko SKAL jäsenkuntaa kutsuttiin määrittelemään yhteisiä luonteenpiirteitä virtuaalityöpajaan. Työryhmälle oli tärkeää, että jäsenet kokisivat järjestön läheisenä ja lähestyttävänä myös uuden ilmeen myötä, kenties jopa vahvemmin kuin ennen. Kolmikymmenvuotiseen brändiin tunnettiin vahvaa sitoutumista.
- Halusimme alusta alkaen osallistaa sekä henkilöstöämme että jäsenistöämme mahdollisimman laajasti visuaalisen ilmeen määrittelyyn. Koimme suurta vastuuta muuttaessamme niin syvälle juurtunutta brändiä. Oli vaikuttavaa nähdä, miten esimerkiksi luonteenpiirteet muodostuivat yhdessä työskennellen. Ne ohjaavat nyt brändityötämme kaikissa kanavissa. Uusi ilme kuvastaa meitä tässä ajassa ja tuntuu omalta – myös siihen tutustuneiden jäsenten mielestä, kuvaa brändiuudistushanketta luotsannut SKALin viestintäjohtaja Heini Polamo.
SKALin päätason visuaalinen ilme uudistuu liittokokousviikonloppuna välittömästi. Ilmeen päivitys läpi kolmiportaisen valtakunnallisen organisaation kestää kuitenkin pitkälle syksyyn. Materiaalit vaihdetaan sitä mukaan, kun uutta tehdään.
- Ilmeen uudistus on jaetun matkan hieno lopputulos. Meille kyseessä ei ole koskaan pelkkä logouudistus vaan kokonaisuus, johon vangitaan paljon, mutta ytimekkäästi. Meille oli tärkeää, että SKALin jäsenistön ajatukset, historia, arvomaailma ja tavoitteet olivat meille kristallinkirkkaat. Olimme mukana SKALin tapahtumissa ja kuuntelimme. Määrittelimme yhdessä suuntaa, minne SKAL on menossa ja mille tulevaisuus perustuu. Uusi brändi-ilme ohjaa SKALin matkaa, kun se vie Suomea eteenpäin, kertoo toimitusjohtaja Janne Kaitala Werkligiltä.