Maanteiden tavaraliikenteelle ollaan myöntämässä 75 miljoonaa euroa tukea akuuttiin kassakriisiin. SKAL on pettynyt, että jakeluvelvoitteen poistamisesta määräajaksi ja polttoaineveron alentamisesta ei päästy sopuun. Kustannustukeen liittyvä laki menee valmisteluun ja on pahimmassa tapauksessa käytössä liian myöhään.
– Kustannustuki on hyvä alku kuljetusalan auttamiseksi ja kertoo siitä, että alan ahdinko on ymmärretty hallituksessa. Haun venyminen jopa syksylle on kuitenkin iso haaste ja siksi se voi tulla monelle yritykselle liian myöhään. Myös määrä on riittämätön, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Kustannustuki on mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (tammikuu–maaliskuu 2022), ja sen tarkemmat ehdot täsmentyvät lakivalmistelussa. Varautumisen ministerityöryhmän käsittelemä tukipaketti kuljetusalalle tuo mukanaan myös muita elementtejä.
– Esitimme yhtenä keinona juuri tämänkaltaista ammattidieselin ja kustannustuen yhdistelmää. Siitä hallitus ansaitsee kiitokset. Tuen valmistelua on kiirehdittävä. Rahat on saatava nopeasti jakoon, sillä monen yrityksen kassat ovat jo nyt tyhjät. Finnveran tukielementit ovat hyvä lisä, sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Ylälehdon ja Kujalan mukaan kustannustuen vahvuutena on, että kaikkein vaikeimmassa tilanteessa olevat yritykset voivat hakea itselleen suoraa tukea kassakriisissä.
– Valitettavasti nyt jo on selvää, että monelle tämä tukimuoto voi tulla liian myöhään, sanoo Ylälehto.
Kustannuskriisin eskaloiduttua Venäjän käynnistämän sodan seurauksena SKAL esitti hallitukselle laajan keinovalikoiman kuljetusalan auttamiseksi. Nyt päätetty kustannustuki ammattidieselratkaisusta poimituilla elementeillä sekä Finnveran elementit kuuluivat SKALin keinovalikoimaan.
– Olemme pettyneitä, että hallitus ei tehnyt päätöksiä energian hinnan alentamisesta. Monissa muissa maissa ratkaisuja on tehty. Pitkien etäisyyksien Suomessa on syytä tarkastella vielä uudelleen jakeluvelvoitteen poistamista, Kujala sanoo.
Energian hinnan laskeminen jäi ratkaisematta, jakeluvelvoite pois ja ammattidiesel nopeasti
SKALin esittämistä keinoista vaikuttavinta – jakeluvelvoitteen määräaikaista poistamista – hallitus ei valitettavasti toteuttanut. Myöskään polttoaineveron alentamiseen EU:n minimitasolle ei löytynyt valmiutta nyt.
– Maanteiden tavaraliikenne kuluttaa noin 1,3 miljardia litraa dieseliä vuodessa. Tällä hetkellä 19,5 prosentin suuruisen jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen olisi alentanut polttonesteiden hintaa laskelmiemme mukaan minimissään 35 senttiä litralta. Se olisi helpottanut kuljetusalan tilannetta nopeasti, Anssi Kujala sanoo.
SKALin mielestä energian hintaan on puututtava ja jakeluvelvoitteen määräaikaiseen poistamiseen on vielä palattava.
– Suomi on oma-aloitteisesti nostanut jakeluvelvoitteen yli EU:n vaatimuksen. Yksikään jäsenvaltio ei tässä maailmantilanteessa odota, että kansallisesti asetetuista tavoitteista pidettäisiin jääräpäisesti kiinni. Suomenkin tulisi pohtia omaa kilpailukykyään, Kujala sanoo.
Alan yhdeksi pysyväksi keinoksi SKAL on esittänyt ammattidieselin käyttöönottoa, jonka valmistelusta hallitus on tehnytkin päätöksen.
– Se on valmisteltava nyt nopeasti, ei enää kiemuroita vaan tämä EU:ssa koeponnistettu järjestelmä käyttöön tarvittaessa EU:n sallimin poikkeusmenettelyin heti. Nyt tarvitaan ratkaisuja, jotka helpottavat yrityksiä, joihin korkeat energianhinnat vaikuttavat, sanoo Jani Ylälehto.
Tiivistelmä tukipaketista:
SKALin esityksiin liittyvät aineistot:
1. Ammattidieselesitys ja -raportti tammikuussa 2022 (linkki)
2. Esitys ammattidieselin käyttöönotosta hallitukselle (linkki)
3. Ylimääräinen SKAL Kuljetusbarometri (linkki), jossa alan tilannekuva piirretään näkyväksi. Barometritulosten laaja levitys mediaan. Pääviesti: tilanne on vakava uhka paitsi kuljetusalalle, myös koko Suomen huoltovarmuudelle
4. SKAL-hallituksen Kirjelmä hallituksen varautumisen ministerityöryhmälle (linkki)