MAN - Vaihtoautot

Euroopan komissio julkaisi heinäkuussa ”Fit for 55”-ilmastolakipaketin, johon eduskunta parhaillaan muodostaa Suomen kantoja. Paketin esityksissä piilee huomattavia riskejä Suomen logistiikalle ja viennille. SKAL julkaisi ohjelman, jossa esitetään näkökulmia päästövähennyskeinoihin.

SKALin Ilmastopaketin vaikutukset maanteiden tavaraliikenteelle huomioitava -ohjelma on asiantuntijanäkemys EU:n Fit for 55-ilmastopaketin asettamista haasteista ja Suomelle soveltuvista keinoista. SKALin mukaan Suomen on varmistettava, ettei sääntelyllä tarpeettomasti heikennetä logistiikkaamme ja koko Suomen kilpailukykyä. 

– Kuljetusala on sitoutunut ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön. Päätöksenteossa on kuitenkin huomioitava, että syrjäinen sijaintimme ja logistiikkamme erityispiirteet johtavat siihen, että kustannuksia lisäävät liikenteen päästövähennystoimenpiteet heikentävät kilpailukykyämme enemmän kuin kilpailijamailla, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala

SKALin mukaan esityksen vaikutusarviot yritystoimintaan ja koko elinkeinoelämälle on käsitelty puutteellisesti. Kokonaisvaikutukset jäävät arvailujen varaan. Pelkästään ehdotus energiaverodirektiiviksi nostaisi Suomessa fossiilisen diesellitran polttoaineveroa noin 26 sentillä. Muutos lisäisi kuljetusalan vuosikustannuksia jopa yli 300 miljoonaa euroa.  

– Tämä olisi täysin kestämätöntä. SKAL edustaa suomalaisia kuljetusyrityksiä, mutta nyt on kysymys kaikista toimialoista. Päästövähennystoimenpiteet ja niistä aiheutuvat korkeat kustannukset vaikuttavat kaikkiin suomalaisiin yrityksiin, tuotteiden hintoihin ja työllisyyteen, Kujala sanoo. 

Kujalan mukaan monessa EU-maassa käytössä oleva ammattidieseljärjestelmän mahdollisuus on säilytettävä ja otettava Suomessa käyttöön kompensointikeinona. 

Taakanjaossa tarvitaan oikeudenmukaisuutta, energiatehokkuutta ja uusiutuvia energialähteitä, ja liikenteen verotusta ei saa nostaa kohtuuttomaksi. Taakanjakosektorin päästövähennysvaatimukset määräytyvät suhteessa jäsenvaltion bruttokansantuotteeseen. Suomi on vauraana EU-maana joutumassa suurimpien maksajien ryhmään.