Valtatie E18:n Raision kohta on saamassa rahoitusta osana tuoretta MAL-sopimusehdotusta. E18 kuuluu EU:n TEN-T-ydinverkkoon, mutta sen kunto ei Suomen osuuden länsipäässä vastaa asetettuja laatuvaatimuksia. SKAL kiittää sitä, että nyt saadulla rahoitusesityksellä kunnostettaisiin Raision keskustan kohta, mutta kiirehtii myös tärkeää Raisio-Naantali-välin rahoituspäätöstä. SKAL on vaatinut pitkään E18:n rahoituksesta huolehtimista.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus korosti huhtikuisessa kannanotossaan, että EU:n TEN-T ydinverkkoon kuuluvan Turun kehätien (E-18) parantamisen rahoitus tulee varmistaa.
Suomen kilpailukyvyn kannalta on välttämätöntä, että yhteydet tehtaisiin, terminaaleihin ja satamiin ovat luotettavia. E-18 kuuluu tuhansien kilometrien mittaiseen TEN-T-ydinverkkoon eli Scandinavian–Välimeren ydinverkkokäytävään, jonka tulee EU-asetuksen mukaan olla vaatimusten mukaisessa kunnossa vuonna 2030.
– Nyt MAL-sopimuksessa esitetty rahoitus on erittäin tervetullut askel kohti laatuvaatimuksien mukaista TEN-T-ydinverkkoa. Se vahvistaa Suomen kilpailukykyä sekä läntistä logistiikkaverkkoa, sanoo toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujala korostaa, että Suomi on sitoutunut EU:n vaatimuksiin TEN-T-verkostosta.
– Raision keskustassa liikennöi jopa 36 000 ajoneuvoa, josta raskaita ajoneuvoja reilusti yli 4 000 vuorokaudessa, joukossa on runsaasti vaarallisten aineiden sekä vientiin ja tuontiin liittyviä kuljetuksia. Nyt tehtävillä toimenpiteillä parannetaan liikenteen sujuvuutta, parannetaan alueen turvallisuutta ja alennetaan liikenteen päästöjä, kiittelee SKAL Länsi-Suomi ry:n toimitusjohtaja Tero Siitonen.
Hyvä alku, hoidetaan loputkin kuntoon
Pelkästään Raision kohdan korjaaminen ei SKALin mukaan kuitenkaan riitä TEN-T-verkoston laatuvaatimuksien täyttämiseksi.
Pituudeltaan noin 10 kilometrin mittainen E18 Turun kehätie Naantalista Raisioon on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä. Se palvelee kahden ydinverkkokäytävään kuuluvan sataman, Naantalin ja Turun, sekä yhden lentokentän, Turun, läheisyydessä olevia merkittäviä vientiin ja tuontiin liittyviä logistisia toimintoja, alueen elinkeinoelämää sekä asukkaita. Tiellä on huomattava merkitys läntisille markkinoille suuntautuvan meriliikenteen ja huoltovarmuuden näkökulmasta.
SKALin mukaan Raisio–Naantali-väli on vähintään yhtä keskeinen kuljetusten sujuvuuden ja huoltovarmuuden kannalta kuin Raision keskustan kohta.
– Suomi on sitoutunut TEN-T-ydinverkoston osalta TEN-T asetuksessa asetettuihin laatuvaatimuksiin kokonaisuudessaan. TEN-T-verkoston kunnostaminen on myös taloudellisesti kannattavaa Suomelle, Anssi Kujala ja Tero Siitonen korostavat.
E18 Raision kohdan hankekortti Väyläviraston sivuilla.
Lisätiedot MAL-sopimuksista
MAL-sopimuksilla tarkoitetaan Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kaupunkiseutujen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) kehittämistä koskevia sopimuksia. MAL-sopimusten valmisteluryhmät ovat tehneet ehdotukset MAL-sopimuksista vuosille 2024–2035.
Talouspoliittinen ministeriövaliokunta puolsi MAL-sopimusten linjauksia maanantaina 23. syyskuuta. Seuraavaksi ehdotukset MAL-sopimuksiksi siirtyvät hyväksyttäviksi kuntiin. Valtio hyväksyy sopimukset valtioneuvoston periaatepäätöksellä loppuvuodesta 2024. Sopimukset on tarkoitus allekirjoittaa joulukuussa 2024. Sopimusten toimenpiteiden toteutumista seurataan vuosittain.
Valmisteluryhmien ehdotukset kaupunkiseutujen MAL-sopimuksiksi.