Sisun vahva panostus kaikkein raskaimpiin ajotehtäviin tuottaa jälleen uutta, asiakasvaatimuksiin vastaavaa ajoneuvoteknologiaa. Norjaan Johs. J. Syltern as:lle toimitettu Sisu Polar Hauler 8x4 raskasveturi on varustettu uudella 10 tonnin kantavuuden omaavalla nousevalla ja ohjaavalla kakkosakselilla.
Uudella akselistorakenteella saavutetaan suurempi tieliikenteessä sallittu kokonaispaino ja akselipainojen tasaisempi jakautuminen. Tällä toteutuksella ajoneuvon teknisesti suurimmat sallitut akselimassat ilman nopeudenrajoitusta ovat 10 t + 10 t + 16 t + 16 t. Nostettava 2-akseli yhdessä vedonvapautuksen ja hydraulisen telinnoston kanssa lisäävät entisestään Sisun polttoainetaloudellisuutta sekä parantavat ajoneuvon etenemiskykyä Norjan haastavissa olosuhteissa.
Johs. J. Syltern as:lle luovutettu SISU Polar Hauler on uuden 2-akselin lisäksi varustettu valmiudella irrotettavalle viidennelle akselille. Asiakkaan toivomusten mukaisesti uuden SISU Polar Haulerin ohjaamosta löytyy 2-akselin ja 5-akselin portaaton jousipaineensäätö. Portaattomasti säädettävissä olevan jousituspaineen avulla ajoneuvolle saavutetaan aina optimaalinen akselipainojakauma.
Norjan mäkisissä maastoissa työskentelyä varten Sisun etutasauspyörästö on varustettu erillisellä öljypumpulla. Lisäksi toimitettu auto on varustettu erikoismatalalla 36 tonnin siirrettävällä vetopöydällä, hiekoittimilla ja muun muassa säätötilavuushydrauliikalla lavetti- ja kippiperävaunujen käyttö huomioiden. Asiakasvaatimusten mukaan räätälöidyt varusteet mahdollistavat tehdasvalmiin ajoneuvon monipuolisen käytön.
Kymmenen tonnin ohjaava nostettava akseli
Uusi akseli on levyjarrullinen ja mekaanisesti ohjattu. Sisun FSND10P akseli on varustettu täysin uudella nelipalkeisella ilmajousituksella ja ilmatoimisella nostojärjestelmällä. Akselin kantavuutta voidaan säätää automaattisesti tai manuaalisesti kuljettajan toimesta. Uudentyyppisellä jousituksen tuennalla ilmajousitetulle akselille on saavutettu jopa 60 mm normaalia pidempi joustomatka. Ilmajousitusjärjestelmän tuenta pitää jousitasot aina kohtisuorassa toisiinsa nähden, jolloin jousituksen maksimiliikkeitä ei tarvitse rajoittaa. Lisäksi akseli voidaan varustaa kallistuksenvakaajalla.