MAN - Vaihtoautot

Sisu Polar Hybrid Seepsulan maa-aineskuljetuksissa

Aki Simula Oy hankki uuden Sisu Polar Hybrid kuorma-auton kasettiperävaunuineen Tuusulaan Seepsula Oy:n asiakaskuljetuksiin. Yhdistelmä luovutettiin Seepsulan kiviainestehtaalla 17.1.2019. Seepsulasta Simulan Sisulla kuormien kuljetusmatka on keskimäärin 25 kilometriä. Yhdistelmän kantavuuskuormana kulkee kerralla lähes 50 tonnia murskelajikkeita. Seepsulassa jalostetaan kiveä ympäristöystävällisesti. Aki Simulan uusi Sisu kasettiyhdistelmän vetoautona osallistuu ympäristötalkoisiin tehokkaalla ja vähäpäästöisellä hybridiratkaisullaan.

Suomessa tieliikenteessä on vuodesta 2013 lähtien sallittu 76 tonnin yhdistelmämassat. Lainsäädännön mukaan minimiteho suurimmalle sallitulle massalle on 380 kilowattia (n. 517 hv). Yhdistelmän täyden kokonaismassan syklinen käyttö vaatii vetoauton moottorilta enemmän tehoa. Liikkeelle lähteminen, liikennevalopysähdykset, poikkeukselliset sääolosuhteet tai pääkaupunkiseudun ruuhkaisilla väylillä liikennerytmissä pysyminen vaativat voimalinjalta muutenkin paljon. Sisun rinnakkaishybridijärjestelmällä varustettu kuorma-auto on markkinoiden tehokkain ja tehoonsa suhteutettuna taloudellisin.

Seepsula Oy:n sopimusajoon luovutetun Aki Simulan Sisu Polar Rock Hybrid kasettiyhdistelmän vetoauton diesel- ja sähkömoottoreiden suurin yhteisteho on yli 900 hevosvoimaa. Sisu rinnakkaishybridiauton voimalinjassa suurin käytössä oleva vääntömomentti on 3 600 newtonmetriä. Sisu Polar Hybridin voimalinja koostuu lisäksi Eaton Fuller -vaihteistosta sekä vedonkatkaisulla varustetusta ja nostettavasta Sisu-teliakselistosta.

– Sisu Polar Hybrid rinnakkaisjärjestelmän hankinta ja käyttö tarkoittaa polttoaineen säästöä ja samalla pienempää ympäristökuormitusta. Lisähyötyjä ovat ajoneuvon käytön helppous ja ajosuoritteen tehokkuuden kasvaminen, avaa Sisu Polar –liiketoimintajohtaja Petri Kananen Sisun rinnakkaishybridijärjestelmän etuja.

Sisun kehittämä rinnakkaishybridijärjestelmä helpottaa täyteen massaan lastatun ajoneuvoyhdistelmän liikkeellelähtöä, kääntämistä, mäennousua ja irrotuskykyä huonoissa olosuhteissa.

Rinnakkaishybridijärjestelmässä diesel- ja sähkömoottorit voivat toimia erillään tai yhdessä. Sähkömoottori saa Sisun ratkaisussa energiansa kondensaattoreista, kertoo Kananen. Sähkömoottorin lisäteho on käytössä automaattisesti, kun energiaa on ladattuna kondensaattoreihin. Järjestelmä tunnistaa, kun dieselmoottorin rinnalle kannattaa ottaa sähkötehoa ja liittää sähkömoottorin automaattisesti apuun. Sisu Polar Hybridissä voidaan käyttää lisätehoa myös manuaalisesti.

– Odotukset ovat korkealla erityisesti polttoaineen säästämisen suhteen, toteaa Aki Simula. Simulan mukaan muitakin järjestelmän ominaisuuksia tulee varmasti hyödynnettyä. Simula ennakoi, että rinnakkaishybridin täysi hyödyntäminen edellyttää jonkin verran kokemusta järjestelmän toiminnasta.

Ari Simula