Sisu GTP:t lähtivät Latviaan lavetilla huhtikuun alussa.
Sisu GTP:t, kaksi kappaletta, ovat Latviassa kohtaamassa maailman kovimman kansainvälisen panssariautojen vertailukilpailun. Toinen Sisu GTP lähti lavetilla Karjaan tehtaalta 10.4. Ensimmäinen oli silloin jo perillä.
Latvian puolustusministeriön tiedote paljasti 20.2.2018 salaperäisen Sisu GPT:n tulleen valituksi toiselle kierrokselle armeijan kevyen panssaroidun taktisen ajoneuvon suurhankintaa koskevassa tarjouskilpailussa. Latvian vaatimuksena oli mm. kevyt (alle 14 tonnia), nopea, miina- ja ballistisella suojauksella varustettu 4x4 vedolla varustettu joukkojenkuljetusajoneuvo.
Ensimmäisellä valintakierroksella tarjokkaita oli 12. Jatkoon on hyväksytty nelipyörävetoiset ajoneuvot kuudelta valmistajalta: Paramount Group (Etelä-Afrikka), Israel Aerospace Industries Ltd. (Israel), UPB AS (Latvia), Otokar (Turkki), Sisu Auto Oy (Suomi), AM General (USA), Oshkosh Defence (USA).
Sisun yhtenä vahvuutena on nopeasti vaihdettava modulirakenne.
Etelä-Afrikan, Israelin, Turkin sekä USA:n kaksi kilpailijaa edustavat tuotekehittelyn lopputuloksia armottomilta konflikti- ja sotanäyttämöiltä.
Latvian puolustusvoimien hankintakomissio edellyttää toiselle kierrokselle valituilta yksityiskohtaiset tuote- ja tekniikkaselvitykset sekä mahdollisuuden testata tarjottuja ajoneuvoja kenttäkokeissa todennettavaksi, että ne vastaavat kansallisten asevoimien vaatimuksia. Hankintasopimusta tarjotaan 10 vuodeksi ja sitä voidaan jatkaa. Hankinnan tavoitteena on parantaa kansallisten asevoimien liikkuvuutta kaikissa kenttäolosuhteissa.
Sisu ei ole kelvannut Suomen puolustusvoimille. Suomen puolustusvoimilla ei ole yhtään suuren kotimaisen menestyksen saavuttanutta Sisu Polar kuorma-autoa!
Sisulla on kokemusta panssariajoneuvojen valmistajana vuodesta 1938. Vuonna 1997 Sisun Pasi-panssariautojen jatkajaksi tuli Patria Oyj. Sisu Defence perustettiin uudestaan vuonna 2005.
Sisu GTP:tä on testattu perusteellisesti erilaisilla maastoajoradoilla sekä arktisissa oloissa Rovajärven harjoitusalueella. Matalarakenteinen Sisu GTP on todettu erittäin maastokelpoiseksi ja panssaroituna ja ballistisella suojauksella varustettuna huippunopeaksi sekä maastossa että tiellä. Todelliseksi nopeudeksi on tiellä (perässä ajaneiden sivilien toimesta) mitattu ainakin 112 km/t.
Sisu GTP:n erikoisuutena on modulirakenne. Sen umpikori on nopeasti vaihdettavissa useampia eri kuljetusvaatimuksia täyttävillä korirakenteilla. Sisu on esitellyt viittä erilaista vaihtoehtoa.
Sisu GTP esitellään miehistönkuljetuskorin lisäksi neljällä muulla korivaihtoehdolla.
SISU GTP tekniset tiedot
Pituus/leveys/korkeus m: 6,0/2,5/2,55. GVW 14 t. Hyötykuorma 4,5 t. Suurin akselipaino 7 t. Akseliväli 3,8 m. Maavara 0,4 m. Istuimia 2+8/2+2/2. Ilmastointi semi-automaattinen, kompressorilla. Sähköjärjestelmä 24 V.
Moottori R6, vaihteisto 6-v automaattinen, erillisjousitus, tasauspyörästön lukitus, pyörät 365/86 R20 tai 14.00 R20.Pneumaattiset levyjarrut, ABS. Ballistinen&miinasuoja Stanag 4569, korotettavissa. EFG/RPG lisäkittinä.
Nopeus >100 km/t, toimintamatka 700 km. Kohtauskulma 60 astetta, jättökulma 45 astetta, kallistuskulma 35 astetta riippuvaisia korivaihtoehdosta. Kahlaussyvyys 0,85 m, nousujyrkkyys 65%.
Latvian armeijan vertailutestit suoritetaan Latviassa huhtikuun aikana.