Rautateiden tavaraliikenteen operaattori Fenniarail Oy on tilannut Siemens Mobilitylta Vectron-sähköveturin ja siihen kattavan huolto- ja ylläpitopalvelun. Sopimukseen sisältyy optio neljästä lisäveturista ylläpitopalveluineen.
– Potentiaalisesti viiden sähköveturin hankinta on yhtiölle merkittävä kasvuloikka ja samalla luonteva päätös Fenniarailin vähentäessä hiilijalanjälkeään. Yhtiön tavoite on tarjota ilmastollisesti kestäviä logistiikkaratkaisuja raiteilla, ja Siemensin sähköveturit pitävät meidät tällä strategisella polulla, toteaa Fenniarail Oy:n hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen.
Fenniarailin tilaama sähköveturi veturi voi vetää yli 2 000 tonnia painavaa tavarajunaa dieselveturia suuremmalla keskinopeudella. Lisäksi se pystyy tekemään junien vaihtotyötä kahden dieselgeneraattoriyksikön sekä radiokauko-ohjausjärjestelmän avulla. Vaihtotyöhön ei siis tarvita erillisiä dieselvetureita. Esimerkiksi metsäteollisuuden tavarajunien kuormausalueet ovat tyypillisesti sähköistämättömiä.
Siemensin Vectron-vetureita on jo Euroopan liikenteessä yli 1 000 kappaletta. Suomeen toimitettavan veturin huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa. Sen telit on suunniteltu Suomen 1 524 mm:n raideleveydelle. Veturi soveltuu rahtiliikenteen lisäksi matkustajaliikenteeseen. Se kestää Suomen kovia talviolosuhteita, kuten jopa 40 asteen pakkasia sekä pöllyävää lunta. Lisäksi Vectronit ovat erittäin energiatehokkaita. Jarrutuksessa syntyvä sähköenergia syötetään takaisin verkkoon, ja energiankulutus seisontatilassa on alhainen.
Fenniarailin tilaaman veturin pitkäaikainen ja kattava ns. full service -huoltosopimus sisältää sekä ennakoivan että korjaavan huollon ja varaosat. Siemensin digitaalinen Railigent® -pilvipalvelualusta mahdollistaa veturien maksimaalisen käytettävyyden. Monikäyttöinen Vectron-veturi soveltuu kaikkiin rautatieliikenneoperoinnin tarpeisiin.
– Pystymme tukemaan monipuolisesti operaattoreita mahdollistamalla kaluston lisäksi rahoituksen, huolto- ja ylläpitopalvelut sekä varikoiden tarpeet. Liikenne aiheuttaa viidesosan Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Sähköinen raideliikenne on yksi keskeinen keino ilmastonmuutoksen torjumisessa. Haluamme ratkaisuillamme mahdollistaa kestävät liikenneratkaisut mahdollisimman monille asiakkaillemme, sanoo Siemens Mobility Oy:n toimitusjohtaja Juha Lehtonen.
Lisätietoja medialle:
Juha Lehtonen, toimitusjohtaja, Siemens Mobility Oy, puh. 050 3510 746, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Petri Lempiäinen, hallituksen puheenjohtaja, Fenniarail Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Juha Hakavuori, toimitusjohtaja, Fenniarail Oy, puh. 040 352 4771, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Siemens Suomessa
Siemens toimittaa ratkaisuja, palveluja ja tuotteita kiinteistöihin, älykkääseen sähköverkkoon, digitalisoituvaan teollisuuteen sekä liikenteeseen. Suomessa toimivia Siemens-yhtiöitä ovat Siemens Osakeyhtiö, Siemens Healthcare Oy, Siemens Energy Oy, Siemens Mobility Oy, Siemens Industry Software Oy ja Siemens Financial Services, sivuliike Suomessa. Siemens AG:n liikevaihto on 62 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 300 000. Siemens toimii 200 maassa. www.siemens.fi
Fenniarail Oy on yksityinen rautateiden tavaraliikenteen operaattori, joka aloitti liiketoiminnan vuonna 2009, kun Suomessa rautateiden tavaraliikenne avattiin kilpailulle. Yhtiön liiketoiminta muodostuu tuotantolaitosten ja satamien välisistä kuljetuksista sekä raaka-ainekuljetuksista koko Suomen rataverkolla. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2021 noin seitsemän miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 28 henkilöä. www.fenniarail.fi