Sähköautojen "suuri myyntivaltti" on pitkään ollut se, että ne vähentäisivät maapalloa lämmittävien kaasujen päästöjä. Näin ei tapahdu, jos sähköajoneuvojen akut ladataan fossiilisten polttoaineiden tuottamalla energialla, jotka muodostavat edelleen yli 80 prosenttia maailman energiajärjestelmästä. Alle 5 % litiumioniakuista kierrätetään nykyään. Kun monet vanhentuneet akut päätyvät kaatopaikoille, niiden myrkylliset komponentit saastuttavat maaperää ja maanalaisia vesistöjä.
S&SE aloitti äskettäin uuden projektin johtavan sähköautojen ja sähköakkujen valmistajan kanssa. Valmistaja käsittelee päästöt tuotantolaitoksestaan, joka sisältää kaksi tuotantolinjaa. Valmistusprosessissa haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (VOC) ovat DMC, EMC, HF, H2, CO2, CO ja CH4. S&SE:n hapetin käsittelee nämä päästöt.
Tämä projekti edustaa sitä, mikä tulee yleiseksi sähköautojen ja akkujen valmistajien kanssa, koska lopulta kaikki autot on kierrätettävä akkuineen ja komponenteineen. Tämä suuntaus vain voimistuu, kun sähköajoneuvojen hinnat nousevat yhä enemmän valtavirtaan, sähköautojen käyttöönotto kiihtyy ja fossiilisiin polttoaineisiin perustuvat autot tulevat yhä enemmän pois käytöstä. "Meillä on myös kokemusta metalliromu- ja kierrätyslaitosten työstä", Oskouian sanoi. "Nämä ovat laitoksia, joissa odotamme kierrättävän auton osia, akkuja ja vastaavia, koska niitä ei voida jättää vain kaatopaikoille synnyttämään vaarallista jätettä."