Senegalin presidentti Macky Sall avasi Dakarin uuden BRT:n (Bus Rapid Transit), SUNuBRT:n, 14. tammikuuta.
Ensimmäiset bussit ovat jo toiminnassa ja järjestelmän on tarkoitus olla täysin käytettävissä ennen kesää 2024. Autojen toimittaja on kiinalainen CRRC.
Meridiamin (70 %) ja Fonds souverain d'Investissements stratégiques du Sénégalin (FONSIS) omistama Dakar Mobilité on myös äskettäin ilmoittanut keränneensä 135 miljoonaa euroa Dakarin tulevan sähköisen BRT-bussiverkoston käyttöönottamiseksi. Proparco, EAIF, PIDG TA (Technical Assistance) ja Euroopan unioni (EU) yhdistivät voimansa varmistaakseen rahoituksen.
Dakar BRT -projekti sisältää uuden puhtaan joukkoliikenneverkoston käytön ja ylläpidon 15 vuoden ajan. Jokaisessa bussissa on akkuja, joiden kapasiteetti on 563,8 kWh. Maksujenhallintajärjestelmän toteuttajaksi valittiin saksalainen CarMedialab (osa INIT-konsernia).
Dakar Mobilité, joka valvoo linja-autojen hankintaa, huoltoa ja BRT-toimintoja, sai juuri 121 suurikapasiteettista sähköautoa. Tällä toimenpiteellä pyritään vähentämään ilmakehään joutuvia päästöjä ja liikenteen hiilijalanjälkeä Dakarissa välttäen arviolta 59 000 tonnin hiilidioksidipäästöt vuosittain.
Kun se otetaan käyttöön, Dakarin BRT-järjestelmä yhdistää Petersenin linja-autoaseman Dakar Plateaulla (kaupungin keskustassa) Guédiawayen prefektuuriin pohjoisessa esikaupungissa 121-bussilaivaston ansiosta, joka toimii 100-prosenttisesti sähköllä.
BRT-järjestelmästä tulee tärkeä liikennevaihtoehto Dakarin kaupunkialueella. Esikaupunkien ja keskustan välillä matkustajamäärän odotetaan olevan 300 000 matkustajaa päivässä. Se kattaa 18,3 kilometriä Dakaria yhdistäen 23 asemaa ja 14 kaupungin tiheimmin asuttua aluetta pohjoisesta etelään neljällä linjalla (yksi "omnibus"-linja ja kolme pika- tai puolipikalinjaa).