
VW:n pienin pakettiautomallisto, Caddy, tarjoaa 4,85 m pitkänä tilaa myös 7 istumapaikalle.
Volkswagenin pienin paku on Caddy. Se syntyi jo 46 vuotta sitten, 1979, ja tuli Euroopan markkinoille 1982. Nyt niitä on kaksi - 4,5 m ja 4,85 m pitkä - kumpikin VW:n MQP-alustalla kuten moni VW henkilöauto ja myös Audi.
2024 Caddyt tulivat myös Plug-in hybrideinä. Me koeajoimme 4,85 m pitkää 7-paikkaisena henkilökuljettimena ja hybridinä - tietysti!

Perimmälle istuinriville meno ja pois vaatii taitoa, istuminen ja matkustaminen on ihan ok.
1. Pitkään on eletty ympäristöliikkeiden ja ilmastonmuutoksen nostattamassa täyssähköhuumassa. Nyt alkaa kirkastua hybridien suuret edut. Hybridi lyö dieselit. bensat, täyssähköisetkin laudalta!
Hybridit ovat kompromissi, öljypohjaisen ja sähkön välimuoto, joka aina toimii, ei jätä tielle vaikka latausasemia on harvassa, kulkee pienellä polttoainekulutuksella ja halvalla, ja on ilmastoystävällinen!

Iso takaovi tekee keskipenkin käytön ja pakettiautossa kuormaamisen helpoksi.
2. Polttoainekulutus lämmittää omistajan sydäntä. Plug-in syöttää akustoon sähköä WLTP-normin mukaan 122 km:lle. Käytännössä täyslataus 0-asteen molemmin puolin nosti mittaristoon lupauksen 101-95 km:n ajomatkasta sähköllä. minkä se kulki hyvinkin ennen kuin bensamoottori kytkeytyi vetovastuuseen. Toimintamatka sähköllä on niin pitkä, että hyvinkin riittää arjen, ja viikonlopunkin normaaliajoon.
WLTP-normi ilmoittaa keskikulutukseksi 4,8 l/100. Ajoimme pelkällä bensalla kaupunkiajossa 8-11 l/100 km ja maantiellä 80-rajoituksissa 7-9 l/100.

Ratin ja kojelaudan tarjoama "rajaton" tietomäärä vaatii kuljettajalta paljon taitoja.
3. Suorituskykyä riittää! 1,5 litranbensamoottori antaa 116 hv ja sähkömoottori 85 kW (114 hv). Yhteistyöllä syntyy 150 hv ja vääntöä 350 Nm. Se on enemmän kuin vahvin diesel (122 hv) ja bensa (114 hv).
Potkua todella riittää kiihdytyksissä ja ohituksissa, kun jalka polkaisee kaasun pohjaan. Suorituskyky täydentyy rauhallisessa ajossa liikennevirrassa äänettömyydellä – huima kokemus Caddyssä myös pelkällä bensalla kulkiessaan.

Pelkästään mittaristossa ratin takana on pienen pienellä huikea määrä tietoa.
4. Kuljettajan istuin edusti lajinsa huippua. Jalkatilaa, etäisyyssäätöä ratista ja kojelaudasta, riittää vaikka yli 2-metriselle koripalloilijalle. Selkänojakallistusta riittää pystysuorasta leposijaksi saakka. Ristiselän tuki, pullistus selkänojassa, säätyy portaattomasti isommaksi tai pienemmäksi, ja vielä halutulle korkeudelle selkää.
Istuin nousee pumppaamalla korkealle ylös ja alas melkein lattiatasolle. Istuinosan pitkittäiskaltevuus on säädettävissä portaattomasti ja istuinosan etureunaa liikkuu eteen-taakse varmistaen täyden tuen reisille polvitaipeen tuntumaan saakka.

Kuvaruutu kojelaudan keskellä näyttää "tutkakuvien" lisäksi autosta loputtomasti muutakin.
5. Tilaa on, ja mukavuutta. Toinen, repsikan, etuistuin on sekin laatuluokkaa. Kakkosrivin kolmen istuttava istuin tarjoaa rennosti tilaa matkustajilleen. Kolmosrivin kaksi ”apuistuintakin” tarjoavat ihan tyydyttävää mukavuutta kohtalaisella jalkatilalla.
Isot ikkunat lovat valoisaa sisätunnelmaa ja hyvää näkyvyyttä ulos eteen ja sivuille.
Taka-tavaratila on mahtavan kokoinen, kun takarivin selkänojat taitetaan eteen. Ja vaikka takarivi olisi käytössä, taakse mahtuu vielä pikku pakottamalla Eurolava poikittain.

Takana on Eurolavan kantaman ylittävää tavaratilaa - pakettiautossa kolmen Eurolavan kantamaa kattoa myöten!
6. Seisontailmastointi kruuna mukavuudet. Se esilämmittää tai esiviilentää ja tuulettaa seisovan auton sisätiloja haluttuun lämpötilaan ja haluttuun kellonlyömään. Samalla se talvella esisulattaa tuulilasin huurteesta ja jäästä valmiiksi lähtöä varten.
We Connect plus -palvelun avulla voi ohjata esilämmitystä/-ilmastointia. Tämä edellyttää, että auton ajoakussa on virtaa enemmän kuin 8 %.

Informaatiota on todella paljon.
7. Mittariston ja kojelaudan infotaso on kiitettävä ja monipuolisuudessaan lähes mittaamaton. Siitä 434-sivuinen käyttöohjekirja puhuu omaa kieltään. Vain omistaja ja pysyvä käyttäjä ehtii ja osaa sisäistää koko tarjotun tietomäärän jokapäiväiseen käyttöön.
Sitä on kiittäminen samalla kun on tiedostettava ajon aikana kojelaudasta ja mittaristosta houkuttelevan tietokalastelun aiheuttama liikenneonnettomuusvaara.



