Seinäjoki-Oulu -välillä eli 335 ratakilometriltä on poistettu viimeinen tasoristeys. Ylivieskan Salmiperä on viimeinen ja järjestyksessä 105. tasoristeys, joka väliltä poistetaan. Tasoristeysten poistaminen on edellytys sille, että junien nopeus voidaan nostaa 200 km tunnissa. Tasoristeyksiä ei sallita, jos radan nopeus ylittää 140 km/h. Hankkeen yhteydessä tieliikenteelle on rakennettu turvallisemmat reitit ali- ja ylikuluilla sekä erilaisilla tiejärjestelyillä.
Tasoristeyksiä valtion rataverkon pää- ja sivuradoilla on 2800, näistä turvalaitoksilla varustettuja on 680. Onnettomuuksia tapahtuu vuosittain kolmisenkymmentä.
Liikenne- ja viestintäministeriö teki loppuvuotena 2017 päätöksen tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelmasta. Tarkoitus luonnollisesti on parantaa tasoristeysten turvallisuutta ja säästää ihmishenkiä. Yksittäisen tasoristeyksen osalta kustannukset voivat vaihdella muutamasta tuhannesta aina kymmeneen miljoonaan euroon.