MAN - Vaihtoautot


Scania julkisti baumassa uuden hybridivoimansiirtoja silmällä pitäen kehitetyn sähkökoneen – jatkuva teho230 kW/2100 r/min ja hetkellinen huipputeho 295 kW/1400 r/min. Vääntömomentti 1400 Nm ja hetkellinen huippuvääntö 2000 Nm/0-1400 r/min.

Scanian suurin bauma-uutinen oli uusi sähkömoottori hybridivoimalinjaan. Scania esitteli myös järeän lavetinveturin legendaarisella V8-moottorilla ja R460:n kaasumoottorilla, jossa ylimääräinen kaasusäiliö laajentaa toimintasädettä.

Uusi sähkökone, jonka Scania julkisti bauma 2025-messuilla, on kehitetty modulaarisen konseptin pohjalle, jonka tuotannossa kuorma-autot muodostavat suurimmat volyymit. Sovellus, joka nyt julkistettiin, on nimetty teollisuusmoottoriksi, mutta sitä käytetään yhdessä Scanian 770 hv:n V8:n kanssa saksalaisen esimerkiksi Titanin kehittämissä eksklusiivisissa lentokenttäpaloautoissa.


Scania 770 S Heavy Haulage 8x4/4 – tehokkaana neliakselisena erikoiskuljetusveturi. Veturin akseliväli on 3,95 metriä ja kokonaismassa 44 500 kiloa.

Baumassa esitellyn ja esillä olleen uuden sähkömoottorin jatkuva teho on 230 kW ja vääntömomentti 1 400 Nm, mutta Scanian modulaariselle tuotantokonseptille tyypillisesti sähkökonetta tullaan tarjomaan useina eri tehovariaatioina.

Hybridivoimalinja ei toistaiseksi ole yltänyt merkittäviin myyntimäärin kuorma-autopuolella, mutta se voi olla vaihtoehto käyttökohteisiin tai -alueille, joilla taattuja latausratkaisuja ei ole tarjolla. Scanian kehittämä järjestelmä yhdistää sähkökoneen ja akun polttomoottoriin rinnakkaishybridikäyttöä varten sekä tehonohjausyksikön, sähkökoneen, invertterin ja akut. Sähkökäytön alhaiset melutasot tekevät siitä ihanteellisen kaupunkikäyttöön ja kuljettajalle miellyttävämmän, hybriditilan avatessa mahdollisuuden lisätehon käyttöön tai lisäkantamaa tarvittaessa. Teollisuuden puolella hybridivoimalinja, tai tarkemmin sanottuna hybridivoimalinja sähkömoottori, lanseerataan erityisen herkkiin käyttöympäristöihin. Myöskin sovelluksissa, joissa tehotarve voi vaihdella suuresti, esimerkiksi lentokentän paloautossa, riittää arkikäyttöön pienempi teho, mutta joissa hätätilanteet edellyttävät rajumpaa tehoa.


Kaasumoottorilla varustettu kolmiakselinen, norjalainen R460 A6x4HBrekkaveturi Scania Winteristä tutulla kippiperävaunulla. Ohjaamon takana olevat ylimääräiset 2x235 litran CBG-säiliöt kasvattavat toimintamatkan jopa 750 kilometriin.

Scanian modulaarisen järjestelmän periaatteita noudattaen nyt julkistettu sähkökone on kehitetty toimimaan yhdessä yhtiön moottoriohjelman kaikkien moottoreiden kanssa. Moottoriratkaisusta riippumatta koko voimalinjaa ohjaa Scanian äskettäin kehittämä uusi sähkömoottorin ohjausyksikkö (Ecu) !


Telivetoinen Scania XT 6x4 400 kW:n EM  400 C-1 sähkökoneella ja neliportaisella GE14M1 vaihteistolla - hiljainen ja puhdas ratkaisu kaupunkirakentamisen kuljetuksiin. Sallittu kokonaismassa 28 tonnia ja kantavuus 13,5 tonnia.

Scania osastolla oli esillä ruotsalaisvalmistaja mallistoa eri tyyppisillä voimalinjaratkaisulla; 8x4/4 raskaskuljetusveturi 770 hevosvoima legendaarisella V8-moottorilla, jossa on mahdollista käyttää polttoaineena myös HVO:ta, telivetoinen XT 400 kW:n sähkökoneella sekä biokaasukäyttöinen R 460 rekkaveturi, jossa ohjaamon taakse asennetut lisäsäiliöt mahdollistavat pidemmän toimintamatkan.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!