Scanian uudella järeällä lataushybridillä on vain 10 km:n toimintamatka pelkällä sähkökäytöllä. Se on nyt pantu yötyöhön Tulholman esikaupungin Tumban ja Tukholman keskustan välillä. Koekäyttö toteutetaan Scanian, McDonaldsin, Havin, Tukholman kaupungin ja KTH:n yhteistyönä. Sähkölataus tehdään Tumbassa sijaitsevan varaston ja yhden keskustassa sijaitsevan ravintolan kohdalla.
- Uskomme että keskustan liikenne tulee olemaan yhä enemmän sähköllä kulkevaa 5 - 10 vuoden sisällä. Haasteena on latausinfra ja akkuteknologia. Plug-in hybridit tulevat olemaan tärkeitä tavarajakelussa ympäri kaupunkia ja vähä-ääniset raskaat jakelut kaupunkikeskustoissa tulevat lisääntymään, Scanian tulevaisuuden kuljetusratkaisuista vastaava Ulf Ceder sanoo.
Yöjakelu tarjoaa monta etua sekä raskaille kuorma-autoille että kuljettajille. Liikennettä on vähemmän, kuljetukset tapahtuvat vaivattomammin ja ajo stressaa kuljettajia vähemmän. Vastaavasti vaaditaan paljon enemmän kuljetukseen liittyvältä melutasolta. Koe-Scaniassa on Scanian kehittämä "geofencing", joka automaattisesti kytkee sähkökäyttöön ja alentaa ajonopeutta keskusta-ajossa. Samalla Scania on kehittänyt kuormaukseen ja kuorman purkuun käytettäviä työkaluja entistä vähä-äänisemmiksi.