
Scania on esitellyt uuden Super-voimansiirtolinjan, joka perustuu Super-kuorma-automottoriin ja on saatavana sekä polttomoottorina että ladattavana hybridiversiona linja-autoihin ja busseihin.
Uutta Scania Super -voimansiirtolinjaa kuvataan “Scania-historian tehokkaimmaksi, kustannustehokkaimmaksi ja pitkäikäisimmäksi”. Se tarjoaa kaksi selkeää vaihtoehtoa: polttomoottoriversion ja ladattavan hybridin (PHEV).
Ladattava hybridiversio on “erinomainen vaihtoehto asiakkaille, jotka tavoittelevat merkittäviä kustannus- ja päästövähennyksiä, joustavaa käyttöä nollapäästöalueilla sekä ensiluokkaista matkustajakokemusta pitkän matkan liikenteessä”.
Ladattava hybridi pitkän matkan liikenteeseen
Ladattava hybridiversio (PHEV) on monipuolinen ratkaisu, joka on suunniteltu erityisesti pitkän matkan liikenteen tarpeisiin ja mahdollistaa pääsyn nollapäästöalueille. Se sisältää integroidun sähkömoottorin ja kuusivaihteisen PowerShift-vaihteiston, ja sitä voidaan käyttää neljässä eri tilassa: sähkö, hybridi, latauksen ylläpito ja pakotettu lataus.
Sähköinen toimintamatka on jopa 80 kilometriä yhdellä latauksella, ja sähköteho on valmistajan mukaan 290 kW.
Käyttäjät voivat hyödyntää Scania Zone -geofencing-teknologiaa prosessin automatisoimiseksi. Näin ajoneuvo voidaan ohjelmoida vaihtamaan automaattisesti sähköajolle nollapäästöalueilla, kun taas muussa liikenteessä hyödynnetään tehokasta hybriditilaa.
Uusi 13-litrainen moottori
“Monilla maailman pitkän matkan reiteillä perinteiset linja-autot ja bussit ovat edelleen sopivin – tai jopa ainoa – realistinen vaihtoehto. Scania Super -voimansiirtolinja vastaa tähän tarpeeseen ja edustaa polttomoottoriteknologian viimeisintä kehitystä”, yhtiö toteaa.
Scania Super lupaa jopa 8 %:n polttoainesäästöt vastaavaan nykyiseen voimansiirtolinjaan verrattuna, kiitos uuden 13-litraisen moottorin ja päivitetyn Scania Opticruise -vaihteiston. Voimansiirto täyttää myös tulevat Euro 7 -päästövaatimukset. Lisäksi uusi jälkikäsittelyjärjestelmä vähentää entisestään haitallisia päästöjä.
Uusi moottori on suunniteltu kestämään jopa kaksi miljoonaa kilometriä.
(Sustainable Bus)



