Scanialta MCS-pikalatausratkaisu (Megawatt Charging System) – raskaan kaluston uusi aikakausi sähköistymiseen. Megawatin latausjärjestelmä on jopa kaksi kertaa nopeampi kuin nykyinen CCS2-standardi, ja se lupaa 80 prosentin akun latauksen alle 30 minuutissa.
MCS lupaa paljon nopeamman latauskyvyn, ja se on merkittävä askel kohti kestävämpää ja tehokkaampaa raskaan liikenteen tulevaisuutta. Pikalataussähkökuorma-autojen kansainvälisenä standardina MCS on määritelty 3 000 ampeerin maksimivirralle (Scanian ensimmäinen MCS tuottaa jopa 1 000 ampeeria). Tämän tekniikan ansiosta kuorma-auto voi ladata 20 prosentista 80 prosenttiin alle 30 minuutissa – integroituen saumattomasti kuljettajien lepo- tai taukoaikoihin. Tämä läpimurto tekee kaukoliikenteen sähköisistä kuljetuksista paitsi käytännöllisiä myös kannattavia.
MCS:n avulla Scanian sähkökuorma-autoja voidaan ladata jopa 750 kW:n teholla, mikä on noin kaksi kertaa nykyistä nopeampi CCS2-standardin mukaisesti. Tämä suuren kapasiteetin lataus vaatii innovatiivisia ja turvallisia ratkaisuja, kuten nestejäähdytteisiä liittimiä laturiin ja parannettuja tiedonsiirtoprotokollia, jotka takaavat vakaan ja ennustettavan toiminnan.
Lataus, joka on kustannustehokasta, turvallista ja helppokäyttöistä
Etenemissuunnitelma
MCS:llä varustetut Scanian sähkökuorma-autot ovat tilattavissa vuoden 2026 alussa. Samanaikaisesti on käynnissä laajat toimet vankan latausinfrastruktuurin rakentamiseksi eri puolille Eurooppaa, ja vuodesta 2025 eteenpäin keskeisten liikennereittien varrelle suunnitellaan MCS-latausverkostoa.
“Scania tekee myös yhteistyötä Milencen kumppaneiden kanssa perustaakseen 1 700 tehokasta latauspistettä eri puolille Eurooppaa vuoteen 2027 mennessä. Tämä infrastruktuuri täydentää vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskevan asetuksen nykyistä toimeksiantoa ja antaa operaattoreille mahdollisuuden ylläpitää korkeaa luotettavuutta ja tehokkuutta pitkän matkan kuljetuksissa.
"Ennakoitava ja luotettava lataus antaa kuljettajille mahdollisuuden pitää lakisääteisiä lepoaikoja ilman riskiä viivästyksistä, mikä on olennainen tekijä sähkökuorma-autojen tekemisessä kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi dieselille ja ratkaisevan tärkeää maailmanlaajuisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa", sanoo Scanian latausinfrastruktuurin vanhempi tekninen neuvonantaja Jorge Soria Galvarro.
Vahvalla asiakaslähtöisyydellä ja selkeällä johtajuudella Scanialla on osana TRATON Groupia edelleen johtava rooli raskaan liikenteen sähköistämisessä. Scania on ottanut kattavan lähestymistavan konseptista todellisuuteen luotettuna neuvonantajana – analysoinut kuljetustarpeita, suunnitellut latausinfrastruktuuria sekä valvonut asennusta ja huoltoa. Luja usko yhteistyöhön ja päättäväiseen johtajuuteen tukevat kaikkea, mitä teemme älykkäämpien ratkaisujen luomiseksi ja tehokkaamman ja kestävämmän liikennejärjestelmän luomiseksi.