Nobina ja Scania testaavat täyspituisia itseohjautuvia busseja Ruotsissa. Kokeilut suoritetaan kahdessa vaiheessa: ensin ilman matkustajia ja sitten matkustajien kanssa. Koska kaikkein tärkeintä kokeiluissa on turvallisuus, mukana on turvallisuudesta vastaava apukuljettaja, joka valvoo toimintaa ja avustaa matkustajia.
Kaksi Scania Citywide LF -sähköbussia toimivat yhteyslinjana noin 20 kilometriä Tukholman keskustasta sijaitsevan nopeasti kasvavan Barkarbyn asuinalueen ja sen läheisen metroaseman välillä. Nämä bussit liikennöivät uudella 5 kilometrin reitillä, jolla on neljä pysäkkiä. Suunnitelman mukaan aluksi ajetaan noin kilometrin osuus itseohjautuvasti. Kokeilujen toisessa vaiheessa tätä palvelua käyttää odotusten mukaan päivittäin 300 matkustajaa.
Scania ja Nobina hallitsevat itseohjautuvien bussien liikenne- ja ohjausjärjestelmiä yhteistyössä. Kehitysprojekti on jo alkanut, ja kokeilujakso on suunniteltu alkavaksi vuonna 2020. Kokeilujen aikana kerätään tietoja esimerkiksi keskinopeuksista, käytettävyysajasta, aikataulujen pitävyydestä, poikkeamavasteesta ja asiakastyytyväisyydestä.
Barkarbyssä on jo käynnissä useita innovatiivisia julkisen liikenteen projekteja. Tätä on kutsuttu maailman moderneimmaksi kaupunkiliikennejärjestelmäksi. Projekteihin kuuluvat Euroopan ensimmäiset itseohjautuvat bussit säännöllisessä linjaliikenteessä, Bus Rapid Transit -infrastruktuuri ja -ajoneuvot sekä uusia digitaalisia ratkaisuja – kaikki yhteistyössä Tukholman alueen, Järfällan kunnan sekä Nobinan kanssa.