Scania esittelee päivitetyn version CCAP:sta (Cruise Control with Active Prediction) Scania Opticruiselle.
Päivitys koskee kaikkia Scania-kuorma-autoja, joissa on G25- tai G33-vaihteisto kesäkuusta alkaen ja se voidaan asentaa jälkikäteen kaikkiin Super-pohjaisella voimansiirrolla varustettuihin kuorma-autoihin.
Scania selittää lehdistötiedotteessa, että lisääntynyt laskentakapasiteetti, älykkäämmät algoritmit ja optimoitu karttatietojen käyttö voivat säästää jopa kaksi prosenttia polttoainetta mäkisellä teillä ja usein ilman, että keskinopeus laskee.
- Tällä päivityksellä viemme Scania Opticruisen ja ennakointijärjestelmämme uudelle, entistä älykkäämmälle tasolle. Asiakkaamme voivat nyt valita erittäin tarkasti mitä he haluavat kuorma-autonsa - tai kuljettajansa - priorisoivan, pienimmän mahdollisen kulutuksen tai suurimman keskinopeuden ja kaiken siltä väliltä, sanoo Stefan Dorski, Scanian kuorma-autoista vastaava johtaja.
Scanian mukautuva vakionopeudensäädin voi "nähdä eteenpäin" miltä tie näyttää ja topografisten karttatietojen perusteella suunnitella optimaalisen ajon rinteissä ylös ja alas. Perusideana on välttää syötetyn energian jarruttamista, käyttää aina optimaalista vaihdetta ilman toistuvia vaihtoja ja hyödyntää ajoneuvon liike-energiaa.