Kolmen järeän Scania-rekan saattue kuljettaa autonomisesti merikontteja Singaporen satamaterminaalien välillä. Singaporen satama ja Scania tekivät asiasta aiesopimuksen jo lokakuussa 2015. Projektiin osallistuu myös Toyota.
Projektin ykkösvaiheessa sovitettiin saattueajotekniikkaa Ruotsista ja Japanista Singaporen sataman olosuhteisiin ja maantieteeseen. Saattueajon käynnistyttyä johtoautossa istuu varmistuksena vuoroin Scanian, vuoroin Toyotan tarkkailijainsinööri.
Scania on tuoreeltaan asettunut 5,4 miljoonan euron eurooppalaisen autonomisen saattueajon tutkimuskeskuksen Companion´n johtoon. Tavoitteena on saattueajossa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen keskinäisen välimatkan pienentäminen ilmanvastuksen ja polttoainekulutuksen vähentämiseksi. Scania on sitä varten ryhtynyt yhteistyöhön myös elektroniikkakonserni Erikssonin kanssa 5G-teknologian hyödyntämiseksi autonomisessa saattueajossa.
(Vogel)