DB Schenker selvittää ruotsalaisessa tutkimuksessa autonomista letka-ajoa sekä Scanioilla että Volvoilla yhdessä.
- Täysitehoinen letka-ajon hyöty saavutetaan vasta, kun eri valmistajien kuorma-autot voidaan yhdistää autonomisesti samaan letkaan, Schenker perustelee tiedotteessaan.
Schenker toimii tutkimuksessa yhdessä Scanian, Volvon, Kuninkaallisen Teknisen Korkeakoulun, RISE'n (Research Institutes of Sweden) ja Ruotsin liikenneviraston kanssa. Projekti kantaa nimeä Sweden4Platooning. Projektissa Scaniat ja Volvot osallistuvat Schenkerin päivittäiseen kuljetustoimintaan.
Ilmanvastus vastaa 25 prosentista kuorma-auton polttonesteen kulutuksesta. Mitä lähempänä toisiaan autot voivat edetä, sitä pienemmäksi muodostuu yhteenlaskettu polttonestesäästö.
- Aiemmat testitulokset osoittavat, että yhden sekunnin väleillä ajavat kuorma-autot säästävät 80km/t nopeudella keskimäärin 3 - 7% polttonestettä riippuen missä kohtaa letkaa ne kulkevat. Utonominen letka-ajo tehostaa liikennevirtaa moottoriteillä ja pienentää ympäristöhaittaa, Scanian vastaava Gunnar Tornmalm sanoo.
(Trailer.se)