Christian Levin kieltäytyi ensin Scanian, sitten Tratonin toimitusjohtajan tehtävistä. Vuodesta 2021 ruotsalainen 57-vuotias Christian Levin on kuitenkin sekä Scanian (toukokuusta) että Volkswagenin neljän kuorma-autoyhtiön (Scania, MAN, Navistar, Volkswagen Truck and Bus) yhteenliittymän, Tratonin (lokakuusta) toimitusjohtaja.
Ruotsalaisen ja saksalaisen yrityskulttuurin yhdistäminen on ollut sisällissotaa, Levin paljastaa.
Italia avasi ovensa ulkomaisten kuorma-autojen myynnille vuonna 1970. Scania osti Italiassa toimivan maahantuojansa markkinointi-, huolto- ja varaosatoiminnot 1999. Scanian johtajana kuusi vuotta Italian Trentossa Levinin ura lähti jyrkkään nousuun Scanian ja Tratonin toimitusjohtajaksi saakka.
Levin on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja ekonomi. Hän on ollut Scania palveluksessa 25 vuotta, mm. myynti- ja markkinointijohtajana.
Vuodesta 2014 Scania on tytäryhtiönä kokonaan Volkswagenin omaisuutta. Yhteistyön sovittaminen Volkswagenin omistaman MAN'in kanssa ei ole ollut helppoa.
- Nimitykseni Scanian johtajuuden jälkeen myös Tratonin johtajaksi nähtiin kyllä sodanjulistuksena Muenchenissä, Levin sanoo.
Kun Levinin edeltäjä ja hievahtamaton tukija Scanian ja Tratonin johdosssa, Leif Östling, jätti tehtävänsä, tilalle tuli saksalainen Andreas Renschler. Renschler ajoi yhteistyötä saksalaisella komennolla ”tai muuteen tulee turpiin". Seurauksena oli kahden kulttuurin yhteentörmäys. MAN on 250 vuotta vanha ylpeä baijerilainen yhtiö ja Scania koki itsensä sitä nykyaikaisemmaksi, tehokkaammaksi.
- Scania lähetti edustajansa yhteistyöhön voittotavoitteilla tilanteissa, joissa saksalaiset ovat tottuneita riitatilanteisiin ja tekevät työtä kiukulla ja kilpailumielellä siinä missä me olemme tottuneet yhteistyöhön, vastustajan kunnioittamiseen ja sopimiseen. Olimme alakynnessä, mutta osoittautui, että meillä oli enemmän kärsivällisyyttä. Siksi meistä tuli ”kova, pelottava vastustaja”. Sen olen saanut monasti kuulla MAN-porukalta, kun olemme oppineet tuntemaan toisemme, Levin sanoo.
Oman rikkansa rokassa aiheutti Volkswagenin päästöjupakka, "dieselgate", joka räjähti käsiin 2015 ja jonka vaikutukset ovat jatkuneet tähän päivään. Se uhkasi jättä koko markkinoinnin ja asiakassuhteet varjoonsa.
- Kun minua värvättiin Tratonin johtoon, jouduin sanomaan, ettei sen ajan Traton-malli tule toimimaan. Volkswagenin silloinen toimitusjoihtaja Herbert Diess myöntyi samaan, Levin toteaa.
Levinin johdolla Traton on saanut vahvan Scania-leiman. Scania-johtaja Alexander Vlaskamp on nyt MAN-toimitusjohtaja, Matias Carlbaum Navistar-johtaja ja Scanian Catharina Modahl Nilssonista on tullut Tratonin tuotesunnitteluvastaava.
- 10 vuoden sisällissodan jälkeen on syntynyt sisäinen luottamus yhteistyön voimaan, Levin toteaa. Scania edustaa ykköshintatasoa, MAN keskihintatasoa ja Navistar sekä Volkswagen Truck & Bus halvinta hintatasoa. Nyt tulokset menevät oikeaan suuntaan, eikä vähiten MAN'n kohdalla. Siitä on tullut kannattava 15 vuoden nollatuloksen ja "deekiksellä" olon jälkeen, Levin kuvaa.
(Lyhennelmä: Dagens Industri/Karin Grundberg Wolodarski 5.9 2024)