MAN - Vaihtoautot

Scania on onnistuneesti asentanut ja testannut ABB:n E-mobility megawattilatauksen pilottijärjestelmän, joka on seuraava askel tehokkaampien ja suuritehoisten latausratkaisujen kehittämisessä raskaille hyötyajoneuvoille. Teknologia mahdollistaa puolittamaan täyssähköisen raskaan kuorma-auton latausajan.

Molemmat yritykset ovat sitoutuneet mahdollistamaan päästöttömän liikenteen tulevaisuuden ja ottamaan johtoaseman tulevaisuuden teknologioiden kehittämisessä jo tänään. Hyötyajoneuvojen pikalatausratkaisun kehittäminen, joka mahdollistaa myös merkittävän toimintamatkan, on merkittävä askel kohti fossiilivapaiden täyssähköisten hyötyajoneuvojen myynnin kasvua.

Ensimmäinen testaus, jolla osoitetaan suurvirtalatauksen tekninen toteutettavuus, on ensimmäinen tärkeä askel kohti ABB:n tulevaa MCS-järjestelmää. Tämä johtaa suuritehoisten laturien asteittaiseen käyttöönottoon, alkaen 1500 ampeerista ja lopulta laajentuen täyteen MCS-alueeseen jopa 3000 ampeeriin. Tämä on uusi latausstandardi, johon Scania ja ABB ovat molemmat investoineet ja jota on kehitetty yhteistyössä CharIN:n kanssa (MCS-standardin odotetaan valmistuvan vuonna 2024).

MCS-tekniikka on ratkaisevan tärkeää Scanian kaukoliikenteen sähkökuorma-autoille. Kuljetusalalla ajo- ja lepoajat ovat lakisääteisiä. Ajoneuvoa voidaan ajaa enintään 4,5 tuntia ennen kuin kuljettajan on pidettävä 45 minuutin tauko, ja tänä aikana kuorma-autoon on ladattava riittävästi virtaa toimiakseen vielä seuraavat 4,5 tuntia. Akkujen koon vuoksi sekä nopea että suuritehoinen lataus on välttämätöntä.

"Sähköinen liikenne kasvaa vauhdilla ja tavoitteemme on, että 50 prosenttia kaikista vuosittain myymistämme ajoneuvoista vuoteen 2030 mennessä on sähköisiä. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää infrastruktuuria, ja MCS on tärkeä osa tulevaisuuden latausinfrastruktuuria", sanoo Fredrik Allard, Scanian eMobility-ratkaisuiden johtaja.

Maailman johtavana sähköautojen latausratkaisujen toimittajana ABB E-mobility on eturintamassa toimittamassa luotettavaa latausinfrastruktuuria ja latauspalveluja, joita raskas liikenne tarvitsee siirtyäkseen onnistuneesti täyssähkökuorma-autoihin.

ABB E-mobility Fleet & Transit -liiketoiminnan globaali johtaja Chris Nordh lisää: "Olemme iloisia voidessamme tehdä yhteistyötä Scanian kanssa tässä tärkeässä pilotissa, joka toimii alan esimerkkinä. Se osoittaa yhden tavoista, joilla lähestymme OEM-latauskumppanuuksia. Kehitämme teknologioita tehokkaasti luodaksemme erinomaisia loppukäyttäjäkokemuksia."

"Tänään on jännittävä päivä, ja odotamme innolla monia tulevia saavutuksia, kun kehitämme edelleen laadukasta, luotettavaa ja saumatonta lataustekniikkaa raskaalle kalustolle."

Tästä vuodesta alkaen Scania voi tarjota MCS-esistandardiliittimellä varustettuja kuorma-autoja asiakkaille, joilla on erityisiä ja selkeitä tarpeita. Sarjatuotannon on määrä alkaa vuonna 2024. ABB E-mobility esittelee MCS-teknologiansa seuraavan askeleen vuoden 2024 lopulla / vuoden 2025 alussa.

Lisätietoja

- Uuden sukupolven täyssähköinen Scania-kuorma-auto suoritti ensimmäisen megawatin (MCS) lataustestin yhdessä ABB E-mobility liiketoiminnan kanssa
- Testaus on maailmanlaajuinen virstanpylväs raskaiden hyötyajoneuvojen latausjärjestelmien kehittämisessä
- Raskas liikenne aiheuttaa 40% maailman liikenteen päästöistä ja uusi yhteistyö on avainasemassa raskaan liikenteen sähköistämisessä