- Maailmassa on yli 25 miljoonaa hehtaaria hylättyä peltomaata, jota voisi käyttää etanolin ja biodieselin tuotantoon. Eurooppa voisi esittää nykyistä suurempaa roolia etanolituotannossa. Se varmistaisi EU:n energiaturvallisuuden korvaamalla öljytuontia epävakaista ja epädemokraattisista maista, Scanian kestävän kehityksen johtaja Jonas Strömberg sanoo.
- Se auttaisi myös etanolia korvaamaan kaiken dieselpolttoaineen, jota käytetään raskaan kuljetussektorin autoissa. Tekniikka ei tuota mitään ongelmia, Strömberg täsmentää.
Tietellinen selvitys vahvistaa, että etanolin käyttäminen polttoaineena kuljetusteollisuudessa vähentäisi dramaattisella tavalla maailman hiilidioksidipäästöjä.
Pitkään on jo nähty, että etanoli on paras biopolttoaine raskaissa kuorma-autoissa. Sitä tuotetaan jo enemmän kuin mitään muuta biopolttoainetta. Onkin esitetty, että oikealla hallinnolla se voisi ajan myötä korvata öljypohjaiset polttoaineet, Scanialta kerrotaan.
Se tarkoitta myös, että polttomoottorit kykenisivät voittamaan sekä sähkömoottorin että toimimaan yhdessä hybridijärjestelmän kanssa.
- Scania on valmistanut jo yli 30 vuotta autoja, joita voidaan ajaa etanolilla. Scanialla on tekninen ratkaisu, jolla ED95 etanoli sytytystekniikalla sopii polttoaineeksi dieselmoottoriin, Scania kestävän kehityksen Urban Wästljung vahvistaa.