MAN - Vaihtoautot


Scania Interlink CNG.

Scania esitteli 14-15.6.2022 kansainväliselle bussilehdistölle tämänhetkisen mallistonsa ja matkaansa kohti nolla-päästöjä. Se tarkoittaa jatkossa keskittymistä bioidieseliin, kaasuun ja sähköön. Jo vuodesta 2028 lähtien Scania haluaa sähköbussiensa, myös vetybussiensa osalta olla täysin nolla-päästöisiä.

Vahvasti kävi selväksi, että Scania haluaa kantaa omistajiin nähden vastuuta bussiensa kokonaistaloudellisesta menestyksestä koko elämänkaaren osalta – syntymästä romutukseen.

Koeajettavina Södertäljen tehtaan testiradalla (osin myös yleisessä liikenteessä) oli 7 erilaista Citywideä, 2 Interlinkiä, 2 Fenceriä, 1 Touring ja 4 Scania Irizaria.


Scania toi sähkö-kaupunkibussinsa vuonna 2017. Vuonna 2023-2027 se haluaa tuoda esikaupunki- ja intercity-reiteille sopivan sähköbussinsa. Vuodesta 2028 eteenpäin Scania haluaa sähköbussinsa pärjäävän jo turisti- ja matkabussina.

15-metriset matalalattiaiset Scania Interlinkit, LNG ja CNG erottuivat joukosta. Koripituuksia saa 10,7 – 15 metriin 10 sentin välein, istumapaikkoja 59-71 kpl. CNG kulkee 5 x 375 l säiliöillä reilut 600 km, LNG jopa yli 1000 km. Tavarasäilöä on sisällä hattuhyllyjen pituudelta ja lattian alla olevassa tavaratilassa. Oviratkaisuja on joka lähtöön. Kevyt, vahva rosterikori tarjoaa komposiittilattiaa ja muovikeulaa helposti vaihdettavilla paloilla. 9 l:n moottori kehittää 340 hv:aa ja hinta 45 000€:n huitteissa alvi nolla. Se antaa kaikkiaan helposti ajettavan, huipputilavan joukkoliikennekiitäjän.


Nivel-Citywide LEA.

Laaja Citywide-mallisto tarjosi uusinta nykyaikaa sekä HVO-dieselillä että akkusähköllä. Uusi 9-litran HVO-diesel mainosti itseään 13% pienemmällä biodiesel-kulutuksella kuin edeltäjänsä, joka sekin jo tunnetaan erittäin pieniruokaisena. Koripituuksia on myös Citywiden kohdalla 10,7 – 15 metrisenä 10 sentin välein muistuttaen, että 1 m koripituudessa painaa tonnin verran ja lisää kulutusta n. 2,1 l/100 km. Suomen Vaasaan rekisteröitiin Södertälje-päivänä kaksi 14,8 metristä 3-akselista ja yksi 12,6 metrinen kaksiakselinen kaasu-Scania.

Oman lukuunsa koeajossa kirjoitti kaksiakselinen sähkötoiminen matalalattia-eCitywide. Sähkönmoottori on takana moottoritilassa, josta se siirtää voimaansa kardaanin välityksellä vetoakseliin, portaaliakseliin, jonka navoissa planeetta/alennusvaihde. Kaksiakselista eCitywidea saa 10,7 – 13,3 -metrisenä. 12-metrinen koeajettava 2+2+2 ovilla, 32 istumapaikalla, 48 seisomapaikalla ja rullatuolipaikalla antoi valoisana, ketteränä ja helposti ajettavana aikuiselle kuljettajalle iloa kuin pikkupojalle uusi keinuhevonen.

Yllättävän pehmeää, mukavaa ajettavuutta tarjosi 18,1 m pitkä 9 litran ja 340 hv:n moottorilla ja 6-vaihteisella automaattivaihteistolla (polttoainesäiliö 1875 l) varustettu, kuormattu nivel-Citywide. 55 istumapaikalla, 70 seisomapaikalla ja rullatuolitilalla se olisi sekä päästöjen puhtaudelta että kokonaistaloudellisuudeltaan täysin ylivoimainen vastustaja kaikille raidejokereille ja pikaraitiovaunuille.


Touring.

13,7-metrinen uusi Touring on tehty turisti- ja reittiajoon 13-litraisella 450 hv:n biodieseliä 460 litran polttoainesäiliöstä syövällä moottorilla. 12-vaihteinen Opticruise retarderilla kuljettaa varmasti 57 istumapaikan, WC:n ja 9,32 m3:n tavaratilan kuorman helpostikin. Tehoa riittää. 12-metrisenäkin se tarjoaa 47-49 istumapaikkaa keski- ja takaovellakin! Oli hieno uusi tuttavuus testiradalla. Huippumenestyjän kortit on käsissä.


Scania Irizar i6S RHD.

Oman lukunsa ja hyvin mielenkiintoisen lisän tarjosi espanjalaisen Irizarin korittamat loisteliaat Scania-Irizar bussit. Mallistosta oli esillä Scania Irizar i6S, i8, i6S RHD ja i6S LNG.