MAN - Vaihtoautot

Dumpperit ovat vuosien varrella kasvaneet liian isoiksi sopimaan yleiseen tieliikenteeseen. Erityisesti Norjassa ja Itävallassa niitä on alettu korvaamaan väkivahvoilla työmaakuorma-autoilla. Per A. Ören AS Norjan Höyrangerissa on tuoreimpia liikenteenharjoittajia rivissä, joka nyt satsaa Scania 6x6 G500:een Allisonin täysautomaattiseen 4500-sarjan retarderilla varustettuun vaihteistoon. Se on jo neljäs lajissaan ja seuraavan hankintaa ollaan suunnittelemassa. MyösTronfjell Maskin on hankkimassa myrkynmustan Scania G500 XT:n dumpperin sijaan.

- Ennen meillä oli useita dumppereita, mutta kun ne kasvoivat liian isoiksi yleiseen tieliikenteeseen, oli pakko hakea vaihtoehtoja, työkoneista vastaava Lasse Ören sanoo. Stangeland, joka on kaivoskuljetusten jättiläisiä, ratkaisi saman ongelman pari vuotta sitten Scania 6x6 G500:llä, jolle oli asennettu poikkeuksellisen isot pyörät. Kokemusten perusteella arvelimme, että sellainen sopisi meillekin, Ören jatkaa.

- Olemme hyvin tyytyväisiä Allisonin automaattivaihteistojen toimintaan ja kestävyyteen kaivosajon poikkeuksellisissa rasituksissa, Ören sanoo ja toteaa: Tästä näyttää nyt muotoutuvan uusi trendi kaivoskuljetuksissa.

(Trailer.se)