Scandlines asettaa perinteiselle Rödby-Puttgaden välille Turkin Cemre Shipyardilla rakennettavan sähkötoimisen kuorma-autolautan. Lautta aloittaisi toimitansa vuonna 2024. 10 MWh akkupaketillaan litium-ionijärjestelmä olisi tähänastisita suurin lautta-asennus.
Lautan sähkjöjärjestelmän, joka liittää akkupaketin dieselhybridikoneisiin, suunnittelee ja toteuttaa norjalainen Kongsberg Maritime & Norwegian Elecric Systems (NES).
Lautasta tulee nk. kaksoislautta, jota ei tarvitse kääntää paluumatkalle. Lauttaa käytetään pääasiassa kuorma-autojen ja yhdistelmien sekä vaarallisen tavaran kuljetuksiin yhdessä Scandlinesin neljä jo reitillä toimivan hybridilautan kanssa. Uuden lautan matkustajamäärä on 140. Lautta suoriutuu sähkötoimisena Rödby-Puttgaden välistä 70 minuutissa. Akkupaketilla on 10 vuoden toimintatakuu.
(Transportnet.se)v