Rapistuva asvaltti, pyöristä sinkoileva hiekoitussepeli ja irtoilevat nastat aiheuttavat valtavan määrän tuulilasivaurioita erityisesti maalis-huhtikuussa, kertoo vakuutusyhtiö Fennia. Kun tiet kuivuvat, nastat alkavat irtoilla.
Tammi- ja helmikuun keskimääräisiin tuulilasivauriomääriin verrattuna maalis-huhtikuussa vauriomäärät ovat jopa 1,5-kertaisia. Esimerkiksi sähköautojen lasit tehdään myös aiempaa ohuemmaksi painonsäästön vuoksi. Tämä lisää lasin halkeamisen riskiä.
Suuri osa tuulilasiin syntyvistä säröistä saa alkunsa edellä ajavan auton renkaista tai renkaiden alta sinkoutuvista irtokivistä ja nastoista. Varmin keino välttää irtokivien ja -nastojen napsahtaminen tuulilasiin on pitää tavallista pidempi turvaväli edellä ajavaan autoon.
Samasta syystä muita ohittaessa on syytä palata omalle kaistalle vasta siinä vaiheessa, kun ohitettava auto näkyy peruutuspeilistä, tietenkin muu liikenne ja vastaantulijat huomioiden.
– Muut huomioiva ajaminen suojaa paitsi tuulilaseja, myös lisää yleistä turvallisuuttaa liikenteessä