Pohjoismainen lentoyhtiö SAS voi joutua Kiinan valtion omistukseen nk. lease-back sopimuksensa johdosta.
Lease-back sopimus syntyi selkkauksesta SAS:n ja Norswegianin kesken, kun norjalainen yhtiö oli selvitystilassa 2020. Tuolloin Bank of China valtasi osuuksia Norwegianista.
Maaliskuussa 2021 julkistettiin sopimus SAS:n ja kiinalaisen kehityspankin CDB:n kesken. SAS myi neljä Airbus-konetta kiinalaispankin irlantilaiselle tytäryhtiölle CDB Aviationille, joka vuorostaan vuokrasi tai liisasi koneet takaisin SAS:lle.
SAS on nyt lähes selvitystilassa. Jos se ei pysty maksamaan koneiden vuokria CDB:lle, se ottaa maksuista osansa SAS:n osakkeina.
SAS:n osavuosikatsaus viime viikon tiistaina puhui synkkää kieltä yritysjohdon yrityksistä nostaa lentoyhtiö Covid-lamasta ja polttoaineiden hintakriisistä. 9,5 miljardia kruunua arvioitiin tarvittavan SAS:n toiminnan turvaamiseksi.
(Transportnet.se)
Samalla Ruotsissa on herätty SAS:n talouskriisiin maan hallitusta ja eduskuntaa myöten. Lähiviikot kertovat, palaako Ruotsin valtio SAS:n hätään lentoyhtiön omistajien joukkoon.