Vety ja sähkö tulevat valtavalla voimalla ei vain raskaaseen maantieliikenteeseen vaan myös ilmateille. Saksalainen kehitysyhtiö H2Fly esitteli viime viikolla ensimmäisellä julkisella esittelylennolla nestemäisellä vedyllä lentävän prototyyppinsä HY4:n.
HY4:n ensimmäinen julkinen esitttelylento tapahtui viime viikolla Mariborin lentokentällä Sloveniassa. Takana oli 115 testilentoa ja kenttäkokeita aina vuodesta 2016 alkaen. Nestemäisen vedyn etuna on turvallinen käyttö polttokennon kanssa ilmassa lennon aikana.
Vety kaasun muodossa on lennättänyt jo jopa 40-paikkaista Universal Hydrogenin Dash 8-300 sähkömoottori-protoa ja ZeroAvia teki heinäkuussa vety-sähkö Dornier 228 koneellaan jo 10. testilentonsa.
HY4 kantaa mukanaan 24 kg nestemäistä vetyä, jolla sen sähkömoottori vie sitä peräti noin 1500 km. Kaasu-vedyllä HY4 lensi vastaavasti vain 750 km. Nestemäinen vety lupaa suuria vetylentämiselle keskipitkillä ja pitkillä mannerten välisillä lennoilla.
H2Fly on kerännyt ympärilleen kunnioitettavan määrän teknistä osaamista taloudellista voimaa kuten Air Liquide, Pipstrel Vertical Solutions, , German Aerospace Center, Germany’s Fuel Cell Technologies, Spanish Seville Center for Social Innovations, German Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action, German Federal Ministry for Digital and Transport sekä Unversity of Ulm.
(FutureFlights)