MAN - Vaihtoautot


Vetytankkausasemat Saksassa.

Saksan hallituksen ilmoitettua viime joulukuussa päättäneensä nostaa polttokenno-vetytekniikan autoteollisuudessa maailmnan ykköseksi jo 2022 mennessä, Saksassa on alkanut tapahtua. Ensin 13 aluetta liittovaltiossa sai merkittävän miljoona-tukirahan paikallisille start-up yrityksille paikallisen vetytuotannon aloittamiseksi.

Ny kerrotaan, että vetyasemien määrää lisätään nykyisestä 81:stä ainakin 100:aan kuluvan vuoden aikana. 500 km:n toimintamatkalla vetyautolla ajetaan jo mukavasti Saksan autobaanoilla. Vetytankkausasemat jakautuvat tasaisesti ympäri maata Saksassa. Koillis-Saksassa oli "aukkoja", jotka nyt saavat vetyasemansa. Frankfurtin ja Muenchenin väli on jo hyvin katettu, samoin Berliini seutu. Total huoltoasemaketju on edelläkävijä vety-polttoainetarjonnassa Saksassa.

Polttokennotekniikan kehityksessä platinan osuus on haidastanut menoa ja nostanut hintaa. Platinaa korvaavan aineen löytyminen tutkimusyhteistyössä, jossa on mukana mm. Daimler, on avannut uusia lupaavia näkymiä vetyautoilun kehitykselle. Myös USA:sta ilmoitetaan platinaa korvaavan aineen löytymisestä.

Kovin kilpailu vetyauton kehityksessä tulee Kiinasta, Etelä-Koreasta, Japanista ja USA:sta.

(Vogel)