Scania V8 – Uusi kuningas!

Saksan moottoritiepoliisi on asettanut moottoritiet A3, A48 ja A61 erityisvalvontaan ja raportoi rajusta taukopaikkavarkauksien kasvusta. Tammi-heinäkuussa 2016 tilastoitiin 141 varkausrikosta, liki kaksi kertaa enemmän kuin koko vuonna 2015. Tavallinen tekotapa on murtautuminen kuorma-auton tavaratilaan tai perävaunuun kuljettajan nukkuessa. Kuljettaja teljetään ohjaamoon, tainnutetaan tai pidetään kiinni väkivalloin sillä aikaa kun tavaratila tyhjennetään. Saaliiksi kelpaa mkä tahansa: tietokoneet, televisiot, pelikonsolit, renkaat, elintarvikkeet, juomat, kosmetiikka, lelut, vaatteet, tekstiilit...

Poliisi jakaa rikolliset kolmeen pääluokkaan. Ykkösluokkaan kuuluvat pakettiautoilla liikkuvat järjestäytyneet rikollisliigat, usein Itä-Euroopasta. Kakkosluokan muodostavat usein paikalliset tapa- ja pikkurikolliset. Kolmannen luokan muodostavat henkilöt, jotka tavalla tai toisella ovat yhteydessä kuljettajaan tai kuljetusyrityksiin, jopa omasta kuormasta myymiseen. Usein varkauksiin liittyy vakuutuspetoksia.

Kuljetusalan etujärjestöt ja vakuutusyhtiöt vaativat kovasamaisesti taukopaikoille lisää valvontaa: vartijoita, kameravalvontaa, hälytyslaitteistoa ymv. Öljy-yhtiöt joiden huoltoasemilla on raskaan liikenteen taukopaikkoja, ovat osaltaan tiukentamassa valvontaa, joka tulee kasvavan järjestäytyneen kuljetusrikollisuuden torjumiseksi.