2023 loppuvuodesta uusi CO2-päästömaksu nosti tuntuvasti tiemaksuja Saksan Autobahnoilla. Viisiakselinen 40-tonnin Eurooppa-rekka Euro-6 moottorilla "Mautti" eli tiemaksu nousi 34,8 senttiin/km. Sähkökuorma-autot ajavat kuitenkin tiemaksuista vapautettuina Autobahnoilla vuoden 2025 loppuun saakka.
Saksa alkoi periä tiemaaksuja yli 3,5 tonnin kuorma-autoilta 2000-luvun alkuvuosista alkaen. Uusi Euro-6 3,5-7,49 tonnin kuorma-auto joutuu maksamaan 15,1 eurosenttiä/km.
Jonkin aikaa kaasukuormurit vapautettiin tiemaksuista, mutta tänään ne maksavat saman kuin dieselit. Tänään akkusähköllä ja vetysähköllä kulkevat kuorma-autot saavat ajaa ilman tiemaksurasitetta.
Saksan tiemaksut on jaettu neljään osaan: maksuun infrastruktuurista, ilmansaasteista, melusta ja CO2-päästöistä.
Nollataksan kuorma-autot ajavat "ilmaiseksi" 2025 loppuun saakka. 2026 alkaen ne maksaisivat 25% infran kuluttamisesta sekä lisäksi ilmansaasteista ja melusta. Viisiakselinen 40-tonninen maksaisi siten noin 87 senttiä/10 km.
(Trailker.se/Rutger Andersson)