14,5 tai 20,1 kWh/100 km.
Auton kuluttamaa bensaa ja dieseliä on helppo laskea, koska se mitä tankataan myös kulutetaan. Sähköauton "tankkauksessa" käy toisin. Sähkö joka ladataan autoon, ei koskaan päädy täysimääräisenä akkuihin johtuen lämmön menetyksenä sähköjohtojen ja kaapelien vastuksena. Siihen vaikuttavat muun muassa sähkökaapelien halkaisija ja pituus, lämpötila, akkujen varaustilanne ja latauksen teho. Esimerkiksi lyhytkestoinen suurteholataus antaa yleensä huonomman tuloksen kuin useamman tunnin kestävä hidas lataus. Myös latauslaite vaikuttaa tulokseen. Lataus kotipistokkeesta johtaa tavallisesti suurempaan energiahävikkiin kuin nk. Wallbox-laitteesta ladattuna.
Energiahävikki sähköauton latauksess voi olla jopa 20%. Sähköauton omistajan kannalta hävikki on vähintäänkin harmillinen, koska omistajan on se maksettava. Esimerkiksi Smart Fortwo EQ:n kulutus 14,5 kWh ladattuna 22 kW:n Wallboxista nousee 20,1 kilowattituntiin ladattuna tavallisesta kotipistokkeesta. 5,6 kWh:n ero on keskimääräisellä autosähkön hinnalla n. 1,70 euroa/100 km Saksassa.
Kaikki autonvalmistajat eivät ilmoita kulutuseroa yhtä läpinäkyvästi kuin Daimler. Yleensä sähköautolle ilmoitetaan vain sen edullisin kulutuslukema.
(Vogel)