MAN - Vaihtoautot

- Suuritehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta, varoittaa Saksan liittovaltion silmälääkärien liikennekomission puheenjohtaja, professori Bernhard Lachenmayr.

- Jos auton valot häikäisevät vastaantulevan auton kuljettajaa, tuskin syntyy mitään silmävauriota, mutta häikäisty kuljettaja on hetken sokaistunut. 30-40-vuotiaalla sokaistuminen kestää tavallisesti vain sekunnin murto-osan, mutta 60-70-vuotiailla näkökyvyn menetys saattaa jatkua jopa kaksi sekuntia. Lachenmayr varoittaa.

Uusimmat digitaliset LED-valot voidaan varustaa järjestelmällä, jonka tunnistimet automaattisesti vähentävät valotehoa ei yksin vastaantulevan auton kohdalla, vaan myös pyöräilijän ja jalanlulkijan kohdatessaan.

Digitalisen valotekniikan mahdollisuuksia on tuoreeltaan myös Mercedes esitellyt ajovaloilla, jotka voivat heittää tien pintaan esimerkiksi suojatien seepraraidoituksen tai lumihiutaleen.

Martti Liesmaa ja Suomi uranuurtajia

Suomalainen silmälääkäri Martti Liesmaa (1936-83) palkittiin jo 1970-luvulla YK:n (UNESCO ?) toimesta uraauurtavasta liikennenäkötutkimuksesta. Liesmaa selvitti mm. hämäränäön ja  sokaistumisen henkilökohtaisia eroja sekä sokaistumisherkkyydestä riippumatonta tarkkanäön palautumista. Tutkimustensa perusteella Liesmaa suunnitteli ensimmäisen näköseulan, jolla poliisi saattoi tien päällä tarkistaa autoilijoiden näkökyvyn.

On sinänsä hämmästyttävää, ettei Suomen liikennelääkärit eikä työnäköyhdistys anna netissä juuri mitään tietoa Martti Liesmaan ainutlaatuisesta työstä liikennenäkötutkimuksen uranuurtajana.