Suuret paksut autonrenkaat ovat pitkään olleet uutta muotia automuotoilussa. SUV-autojen kasvava suosio on lisännyt isojen renkaiden suosiota ennestään. 18-tuuman renkaat alkavat olla vakiovarustusta keskikokoisissa henkilöautoissa ja pienissäkin paketti- ja tila-autoissa.
35 kg painava rengas vanteineen ei enää ole mikään harvinaisuus. Renkaan vaihto edellyttää useinkin jo 70 kg painavan taakan nostamista, kantamista ja asentamista fyysisesti epäedullisissa asennoissa. Pohjoismaissa tavaksi tullut kesärenkaiden vaihto talvirenkaisiin ja keväällä takaisin kesärenkaisiin edellyttää jo helpostikin 280 kilon käsittelyä selkärankaa, niveliä ja jänteitä epätavallisissa asennoissa rasittavasti kaksi kertaa vuodessa. Fyysiset vammat renkaanvaihdoista rasittavat jo yleistä terveydenhoitoa ja johtavat useinkin jopa pysyviin henkilövammoihin.
Rengasalalla työskenteleville, rengasasentajille ja muillekin, yhä painavampien autonrenkaiden päivittäinen käsittely, nosto ja kantaminen, on kehittänyt erilaisia apuvälineitä rengasvaunuista haarukkatrukkeihin. Niiden olemassaolosta huolimatta ne jäävät liian usein käyttämättä, koska tilanteen sattuessa apuvälineet ovat liian kaukana ja oma lihasvoima tuntuu riittävän tilanteen laukaisemiseen… onnekkaasti tai onnettomasti.
Autonrenkaaseen kiinnitetylle ”Danger” vaaranmerkille on naurettu, mutta asia vaatii kasvavaa huomiota.