MAN - Vaihtoautot

Erooppalainen ympäristöjärjestö Transport & Environment vaatii vain sähkökuorma-autojen hyväksymistä liikenteeseen, koske vain ne eivät tuota ympäristölle vaarallisia päästöjä.

Kaasulla kulkevat kuorma-autot ovat tasan yhtä pahoja ympärisdtölle  kuin dieselkuorma-autot, eikä niitä saisi edistää EU:n alueella, vaatii ympäristöjärjestö Transport & Environment (T&E) selvityksen perusteella, jonksa on tehnyt Grazin Tekninen Yliopisto T&E:n toimeksiannosta.

LNG-kaasullakulkevien kuorma-autojen suosimisen sijaan tulisi EU-jäsenvaltioiden sijoittaa ja edistää sähkökuorma-autojen yleistymiseen vähentääkseen ilmansaasteita.

Grazin Yliopiston tutkimuksiissa testattiin kahta Iveco kuorma-autoa jokapäiväisessä liikenteessä. Autot olivat LNG:llä kulkeva Iveco S-Way Duro6-D sekä dieselillä kulkeva Iveco Stralis Euro6-D. CO2-päästöjen ossalta LNG-Iveco ei tuottanut ympäristön kannalta yhtää parempaa päästötulosta kuin Diesel-Iveco. 20 vuoden tuotoksena LNG-Iveco tuottaisi 13,4% enemmän ilmastonlämpenemistä kuin diesel-Iveco. 100 vuoden näkymälläLNG-Iveco tuottaisi 7,5% vähemmän CO2-kuormitusta kuin diesel-Iveco.

Myös partikkeli- ja ultrahieno-partikkelipäästöisää LNG-Iveco oli selvästi pahempi kuin diesel-Iveco. Sen sijaan typenoksidipäästöjen (NOx) osalta diesel-Iveco oli ympäristön kannalta pahempi likaajsa kuin LNG-Iveco. NOx-päästöjen kohdalla kumpikin osuivat EU:n raja-arvoihin.

Merkittävää on, että jo liki kaksi vuotta sitten osoitti Hollannin hallituksen toimeksiasnnosta tehty selvitys samoja tuloksisa kuin nyt Grazin yliopiston tutkimusten osoittamat. Jo tuolloin T&E ersitti EU:lle LNG:n kieltämistä luorma-autojen polttoaineena.

(VerkehrsRundschau)