Institut fuer Energie- und Umweltforschung Heidelberg (IFEU) päätyy kuorma-autojen pitkien matkojen kuljetustutkimuksessaan akku-sähköön kaikkein edullisiimpana ratkaisuna - yhdistettynä johdinsähköön!
Tutkimuksessa on huomioitu myös kuorma-autojen tuotantoprosessin sähköntarve. Siinäkin johdinsähkö tarjoaisi edullisempaa sähköä, jonka varassa tavallista pienemmät akkut riittäisivät työn toteutukseen.
Tutkijat näkevät johdinsähkön kaikkein edullisimmaksi nimen omaan pitkän matkan kuorma-autokuljetuksissa. He suosittelevat pääteiden varustamisen strategisillla osuuksilla sähköjohtimilla täydentämään akkusähkön tarvetta akkusähköllä kulkeville kuorma-autoille.
Vety-polttokennotekniikan paremmuutta pitkän matkan kuljetuksissa joudutaan odottamaan vuoden 2030 jälkeen, tutkijat arvioivat.
(Next Mobility/Verkehr und Transport)