Saksa vaatii EU:n toimeenpanovaltaa ehdottamaan ilmastoneutraalia synteettistä polttoainetta käyttävien ajoneuvojen vapauttamista asetuksesta, kun taas Italia vastustaa asetusta laajalti. Suunnitelman mukaan autonvalmistajien on saavutettava nollapäästötavoite vuoteen 2035 mennessä.
Myös Puola ja Unkari ovat ilmaisseet vastustavansa suunnitelmaa.
EU:n polttomoottorikielto on tosin ikävä kyllä jo pitkällä blokin sisäisissä neuvotteluissa, ja lainsäätäjien ja jäsenvaltioiden välisen sopimuksen kumoaminen tässä vaiheessa nähtäisiin ilmeisesti poliittisesti myrkyllisenä. EU-virkamiesten alustava neuvottelu aiheesta keskiviikkona siirrettiin perjantaille.
Saksan liikenneministeri Volker Wissing sanoi "Tarvitsemme sähköisiä polttoaineita, koska ei ole vaihtoehtoa, jos haluamme käyttää ajoneuvokantaamme ilmastoneutraalilla tavalla",
-Jos suhtautuu vakavasti ilmastoneutraaliin liikkuvuuteen, on säilytettävä kaikki tekniset vaihtoehdot ja myös käyttää niitä, hän lisäsi. "En ymmärrä tätä taistelua autoa vastaan ja miksi ihmiset haluavat kieltää jotkin tekniikat."
Saksan autoteollisuus muodostaa noin 5 prosenttia maan taloudesta ja työllistää yli 800 000 ihmistä. Alalle kuuluu lukuisia erikoistuneita osien valmistajia, jotka ovat kehittyneet yli sadan vuoden aikana toimittaen komponentteja autonvalmistajille, kuten BMW, Mercedes Benz ja Volkswagen.
Giorgia Melonin johtama Italian oikeistohallitus suhtautuu kriittisesti suunnitelmiin kieltää uudet polttomoottoriautot. Varapääministeri ja liikenneministeri Matteo Salvini sanoi, että tällaisessa suunnitelmassa "ei ole mitään järkeä" ja se vaarantaa tuhansia työpaikkoja.
Sähköautoihin siirtymisellä on jo yhteiskunnallinen hinta Italiassa. Stellantis ilmoitti maanantaina 2 000 työpaikan leikkauksesta Italiassa, mikä on noin 4,3 prosenttia sen 47 000 työntekijästä maassa, jossa Fiat perustettiin vuonna 1899. Fiom-ammattiliiton mukaan autovalmistaja on vähentänyt yli 7 000 työntekijää maassa viimeisen kolmen vuoden aikana.
Ford irtisanoo noin 11 prosenttia työvoimastaan Euroopassa, kun autonvalmistaja leikkaa kustannuksia, joka johtuu autoalan siirtymisestä sähköautoihin. Ford sanoi viime kuussa, että kaikista jäljellä olevista 3 800 työpaikasta kärsivät eniten työntekijät Saksassa ja Isossa-Britanniassa, sillä noin 2 300 ja 1 300 työpaikkaa poistuu vastaavasti seuraavan kolmen vuoden aikana.