MAN - Vaihtoautot

Hampurissa uiva bussi näyttää turisteille kaupunkikierroksella myös kaupungin suursatamaa - vedestä! 3,9 m korkea bussi on rakennettu MAN-alustalle ja alaosiltaan pellitetty 4 mm:n tukevalla laivapellillä. Maan kamaralla, kaduilla sitä vauhdittaa normaaliin tapaan 290 hv:n MAN-diesel. Tiellä kulkunopeus on rajoitettu 65 km/t enimmäisnopeuteen. Lisäksi sillä on kaksi 156 hv:n Steyr-dieseliä, jotka vedessä välittävät tehonsa kahteen kääntyvään vesisuihkuun. Niiden avulla bussi kääntyy vedessä käytännössä paikallaan ja peruuttaa vesiskootterien ikään. Suurin kulkunopeus vedessä on 13-13,5 km/t.

Saksan viranomaiset ovat luokitelleet uivan bussin vesikulkuneuvoksi. Siksi kuljettajalla pitää olla merikapteenin pätevyys. Miehistöön pitää 36-paikkaisessa "vesikulkuneuvossa" kuulua myös matruusi, jonka paikka on bussissa takimmaisena. Pakollisiin varustuksiin kuuluu mm. pelastusliivit kaikille, lain edellyttämät lepuuttajat sekä lisäksi pelastusrengas bussin ulkopuolella mahdollisesti merihätään joutuneelle. Kuljettajan/kapteenin ulottuvilla oleva laivakello, kilistyskello, kuuluu nin ikään bussin pakollisiin varusteisiin vesillä.

Hampurin uivalle bussille on tekeillä kaksi seuraajaa. Tilaaja on toistaiseksi salainen.