Eturivin bussiyhtiö Flixbus on esitellyt kehittämänsä täyssähköisen matkabussin, joka asetetaan linjaliikenteeseen välille Mannheim-Frankfurt. Bussilla on 300 km:n toimintamatka. Akkupakettien koon ja painon vuoksi matkustajapaikkoja on vain 40 toivomuksella, että matkustajat välttäisivät suuria matkalaukkuja bussin kokonaispainon ja rajoitetun matkatavaratilan vuoksi.
Ensimmäinen täyssähkö-matkabussi asetettiin todellisuudessa lyhyelle välille Pariisi-Amiens jo viime keväänä. Nyt on kuitenkin tarkoitus liikennöidä neljästi päivässä 90 km:n reittiä Frankfurt-Mannheim, jolla pysähdytään mm. Frankfurtin lentoasemalla ja Heidelbergissä. Akkujen latausta suoritetaan kerran tai kahdesti päivässä sekä yöllä. Frankfurtissa on tilapäinen latausasema ja Mannheimin linja-autoasema tarjoaa latausasemapalvelua.
Flixbus ilmoittaa vähentävänsä näin 80 tonnia CO2-päästöjä reitin varrella ensimmäisen vuoden aikana verrattuna dieselbussiin.
Sähköautojen yleistymisen myötä sopii ihmetellä hybridi-matkabussien markkinoille tulon viipymistä. Ne soveltuisivat varmasti täyssähköbussia paremmin pitemmille reiteille.
(Omnibusrevue)